Ani stavební povolení nestačilo Karsitu k tomu, aby mohl spustit výstavbu moderní lisovny. Stavební povolení vydal úřad v Trutnově. Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, jeho rozhodnutí zrušil po odvolání šesti obyvatel Dvora Králové. Informaci ve středu zveřejnil krajský úřad na úřední desce s tím, že případ vrátil k projednání na stavební úřad do Trutnova. "Pět let se projektem továrny v průmyslové zóně Zboží zabýváme a teď přijde vyjádření, že se stavba neshoduje s územním plánem Dvora Králové. To mě dost rozčiluje. Na úřadech ve Dvoře Králové a Trutnově nám všichni říkali, že tam stavba může být. Teď zjišťujeme opak. Je to pro nás šokující," reagoval na rozhodnutí krajského úřadu Jan Kříž, ředitel Karsitu Automotive.

Karsit plánoval investovat do výstavby jedné z nejmodernějších lisoven v Evropě tři miliardy korun a vytvořit 350 nových pracovních míst. Nakoupil dokonce stroje a hydraulickou linku za tři čtvrtě miliardy korun. Firma nyní zváží další postup.

"Rozhodnutí prvoinstančního stavebního úřadu bylo zrušeno a věc vrácena k novému projednání. Napadeným rozhodnutím nebyl dostatečně prokázán soulad s platným územním plánem města Dvůr Králové nad Labem a současně vyšlo z nezákonných a chybějících závazných stanovisek," konstatoval za krajský úřad mluvčí Michal Friček.

Řada námitek a odvolání již několik let blokuje záměr Karsitu stavět fabriku na zelené louce. "Věřím, že v průmyslové zóně Zboží jednou něco postavíme. Ale evidentně se nezačne tento a asi ani příští rok. Situace nabírá dramatické zpoždění v řádu let," uvedl. "Průmyslová zóna patří definitivně Karsitu, bez jakýchkoliv podmínek. Firma musí zvážit všechny alternativy a možnosti, jakým způsobem pozemky v průmyslové zóně využít," řekl ředitel Jan Kříž.

Krajský úřad ve zdůvodnění sdělil, že záměr výstavby nového strojírenského závodu podle odvolatelů rozhodně nespadá pod lehký průmysl bez negativních účinků na životní prostředí. Je proto podle něj v rozporu s územním plánem a stavebním zákonem.

Karsit tvrdí, že by ve Dvoře Králové stavěl pouze lisovnu. "V původní studii byly zahrnuté všechny technologie, které máme v Karsitu Jaroměř, tedy lisování, svařování a lakování autodílů. Kapacity lakovny ale máme v Jaroměři dlouhodobě nevytížené, o zakázku jsme definitivně přišli. V žádosti o stavební povolení pro továrnu ve Dvoře Králové jsme lakovnu neuváděli. Zařadili jsme tam pouze lisovnu. Dodatečné operace by se dělaly v továrně v Jaroměři," objasnil situaci ředitel Karsit Automotive.

Případ bude znovu posuzovat stavební úřad v Trutnově. "Rozhodnutí krajského úřadu přišlo tento týden, má 43 stránek. Začínáme se jím zabývat. Detailně si ho prostudujeme. Máme měsíc-dva, abychom se rozhodli, co s tím dál," reagoval Kříž.

Karsit chtěl začít stavět továrnu ve Dvoře Králové nad Labem v roce 2017. "Pokud by námitky nepřišly, továrna by dávno stála. Na investice ve Dvoře Králové měl majitel pan Řípa připravené investice," zmínil Kříž osobu majitele holdingu Karsit Františka Řípy, který zemřel letos v březnu. I po jeho úmrtí však chtějí jeho následovníci naplnit dlouholetou snahu smysluplně využít pozemek v průmyslové zóně Zboží.

"Ačkoliv neustálým zdržováním možného zahájení výstavby trpěl hlavně investor, pan Řípa se nikdy nesnížil k tomu, aby mi vyčetl, do jaké situace jsme ho tady ve Dvoře Králové nad Labem dostali. Jak mi nesčetněkrát opakoval, chtěl novou továrnu postavit pro Dvoráky a sám sobě tak splnit sen - vybudovat lisovnu, která bude patřit k nejmodernějším v Evropě, a to právě v našem regionu," připomněl starosta Dvora Králové nad Labem Jan Jarolím.