Společně s dalšími sedmi talentovanými středoškoláky naplnil motto soutěže, že pokrok není náhodou, ale nutností. Záznam ze slavnostního galavečera odvysílala Čeká televize tradičně na Mezinárodní den studentů 17. listopadu.

O první místo se Filip, žák 3. ročníku Ekonomika a podnikání Obchodní akademie, Hotelové školy a Střední odborné školy Turnov, v budově v Alešově ulici, podělil ještě s dalším soutěžícím. Porota, ve které zasedlo pět renomovaných českých vědců, ocenila projekt sedmnáctiletého studenta z Turnova, který vytvořil internetovou aplikaci PICKNOTE.com na míru šitou mladým studentům, kteří používají současné technologie. Něco jako moderně pojatá „škola hrou".

Už v pěti letech přišel Filip poprvé do kontaktu s počítačem. Později na něm začal hrát hry, což brzy opustil. Snažil se stále víc pronikat do tajů moderní techniky a fascinovaly ho možnosti, které objevoval, což ho inspirovalo vymýšlet stále nové věci.

Podnikání otce ho vedlo ke studiu na „ekonomce" a s příchodem do prvního ročníku si pořídil i lepší zařízení – notebook a tablet. Tehdy také začal přemýšlet, jak by všechna ta technika šla využít ke zjednodušení, usnadnění a zefektivnění příprav na školní práci. Což byl asi základ jeho současného úspěšného projektu.

„V pokoji nemám skoro nic – postel, pracovní stůl, počítač a techniku. Díky tomu se mi daří udržovat si pořádek. Mám takhle celý den prázdnou hlavu a lépe se mi přemýšlí. Dříve jsem dost sportoval, dělal jsem atletiku a hrál tenis, potom jsem měl ale ošklivý úraz kotníku a už to nebylo ono, tak jsem začal cvičit," říká Filip Vinš. Na jeho postavě je to vidět a možná, aniž si to uvědomil, našel ideální rovnováhu mezi duševní a fyzickou činností.

Místo sešitů a knížek technika

Od malička měl Filip snahu být nezávislý, zkusit si všechno sám, něco vymyslet a potom to realizovat. Nebavilo ho prý chodit po brigádách, ale raději se spolehnout na sebe, vlastní činnost. S nástupem na střední školu se zabýval tím, jak si vlastně díky technickým možnostem učení zmodernizovat.

„Psaní do sešitu už třeba v Americe skoro vůbec neexistuje, všichni používají dostupnou techniku. Když jsem o tom přemýšlel, jediné, do čeho bych býval mohl psát zápisky, byl Microsoft Word. To se mi ale zdálo málo a rozhodl jsem se, že s tím něco musím udělat. Zkoušel jsem různé aplikace, jak by to šlo propojit, co by to mělo mít za funkce. Cílem mého snažení bylo mít program, který by umožnil propojit zápisky všech studentů ve třídě. V jeden čas, na všech zařízeních a hlavně, aby to bylo možné bez přístupu k internetu. Aby se ty zápisky stahovaly a já třeba seděl v metru a mohl si na telefonu, notebooku, nebo tabletu číst školní zápisky, místo tahání tašky učebnic a sešitů," vysvětluje Filip Vinš záměr.

Systém, který jednoduše řečeno nahrazuje třeba skenování stránek a podstatně zrychluje cestu ke studentovi. Může třeba ležet doma s angínou a v přímém přenosu vědět, co právě dělají ve škole, číst probíranou látku.

„Řekl jsem si, že ten můj systém musí mít tři základní funkce. Umět zapsat látku, když už je zapsaná, umět ji číst, a to buď v textové podobě s podtrháváním, zvýrazňováním, podsvícením atd., nebo, to je ta třetí funkce, poslechnout si to zvukově. Ne s hlasem učitele, ale veřejným dostupným hlasem. Navíc jsme vymysleli algoritmus, svoji technologii, která převede písmo na hlas. Něco podobného má Google, ale oni to mají jako překladač," doplňuje mladý expert svůj nápad.

Začal sám, teď 
řídí firmu

Pokud jste si všimli množného čísla – vymysleli jsme – Filip dal dohromady skupinu sedmi lidí, kde jsou dva programátoři, designer a další, kteří spolupracují na zdokonalení aplikace PICKNOTE.com a současně realizaci dalších nápadů. „Například když se přihlásím do aplikace, přihlásím se na svoji třídu a mám tam její rozvrh, vidím spolužáky, zápisky, které dělají, můžu z nich čerpat, učit se z nich, ale i diskutovat s nimi. Když jsem nepřítomný, vidím i zadané úkoly, kdy jsou písemky, prostě otevřu třeba notebook a mám všechno jako na dlani," dokresluje Filip další zdokonalení.

Oceněná aplikace je ve stádiu takzvané beta verze, což znamená, že ji lze využívat s tím, že se občas může vyskytnout nějaký problém. Počátkem prosince počítají, že ji spustí veřejně na pozvánky. Rozšířením užívání by se měla vytvořit studentská sociální síť, která bude pracovat nejen v rozměrech jedné školy, města, nebo státu, ale všichni věří, že dosáhne i globálního využití.

Když jsem se Filipa Vinše zeptal na to, co bylo na celém projektu PICKNOTE.com nejsložitější, odpověď byla překvapivá. „Na začátku jsem měl vizi, představu, která se postupně naplňovala. To nebylo těžké. Horší bylo udělat nákres projektu. Každá ikonka, každá funkce a možnost musely být dokonale popsány, nakresleny a zvýrazněny. Jako když architekt staví barák, muselo se zdokumentovat, co se stane, když uživatel klikne na ten a ten odkaz. Bylo to téměř nekonečné," vzpomíná student.

Úspěchu musí odpovídat strava

Druhým světem počítačového nadšence je cvičení a s tím související zdravá strava. V mládí měl problémy s nadváhou, když skončil s atletikou a tenisem, zůstalo mu posilování, cvičení a běh. Prostudoval k této otázce spoustu naší i cizí literatury a píše dokonce v PDF knihu o výživě a fitness. Má i okruh lidí, kterým už dokáže kvalifikovaně radit jako nutriční poradce.

„Rekompozice postavy je ze 70 procent o jídle, zbylých 30 hraje roli cvičení. Snažím se všem věcem v této oblasti přijít na kloub. Mnohé už znám, ale je to tak rozsáhlé, že své poznatky stále doplňuji," říká. Čte si v angličtině nové informace a jen lituje, že na základní škole se tenhle jazyk moc nenaučil, na střední už to bylo lepší a další dohání sám. Svět, ve kterém žije a je doma, ho často dost odvádí od školních povinností, což si dobře uvědomuje.

„My máme každý den spoustu nápadů. Něco nás zaujme, pak si uvědomíme, že to už někdo dělal, tak jdeme dál. V budoucnu bych chtěl využít potenciál mobilních aplikací, protože tam se nemusí téměř nic investovat. Můžete rychle udělat aplikaci a za týden být milionářem jenom z toho. Dříve to nešlo, trvalo to týdny, měsíce, ale teď se všechno zrychluje. Dva kluci se třeba dohodnou, dostanou nápad a za víkend, než pojí pizzu a vypijí pár kol u počítače, můžou udělat aplikaci za milióny dolarů. Něco podobného se stalo třeba s aplikací Instagram, která měnila barevné filtry u obrázků."

Filip samozřejmě sleduje současný vývoj v moderních technologiích a potenciál vidí i v posledních „peckách". Hodinky a v nich nacpané informace, nebo brýle od Google, kterými se díváte na svět, ony vás informují o všem možném a můžete jim dávat i úkoly. Zázračný svět počítačů a nejmodernější techniky nejen obdivuje, ale sám do něho i vstupuje velmi aktivně.

Až skončí školu, je zřejmé, že jako absolvent „hotelovky" bude v oboru pokračovat těžko. Zakotví tam, kde je víc doma a kde budou mít jeho talent a nápady větší platnost.

„Filip Vinš je neskutečně slušný mladý muž, který má vynikající komunikační schopnosti. Když něco prezentuje, tak je to pokaždé na velmi dobré úrovni. Žije výpočetní technikou a cvičením. Ví, co chce, jde za svým cílem a věřím tomu, že jednou o něm ještě hodně uslyšíme," říká o něm třídní učitelka Jana Srnová.

Dvě letošní ocenění v celostátních soutěžích – „Podnikavá hlava 2013, kde byl druhý, a České hlavičky, kde vyhrál, jsou pro velmi talentovaného středoškoláka Filipa Vinše víc než slušným vykročením za dalšími počiny.

Vladimír Burjánek