Místo toho si ale za 161 milionů korun v Česku postavíte pouhý jeden kilometr dálnice. Od včerejška je totiž známa jeho „přesná“ cena.
Ministerstvo dopravy představilo odbornou studii českého vysokého učení technického (ČVUT), ve které poprvé v historii odborníci vyčíslili cenový normativ pro stavbu dopravních staveb v Česku.

Vytvořili tak „ceník“, podle něhož mohou projektanti ověřovat hodnotu státních zakázek na stavbu silnic, mostů či tunelů. Dá se tak orientačně zjistit, zda je zakázka na stavbu silnice předražená, či nikoliv. Tendry na stavbu komunikací jsou totiž v Česku dlouhodobě považovány za černou díru na peníze, kudy mizí miliardy korun do kapes stavebních firem. „Vytvoření cenového normativu vítáme, protože zprůzrační celý ten proces zadávání státních zakázek,“ myslí si šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Experti z ČVUT na základě „ceníku“ dopravních staveb například počítali, že stavba 1 kilometru dálnice je v Česku o 17 procent levnější než v Rakousku, ale zároveň o 21 procent dražší než ve Slovinsku. Pokud bychom se srovnávali s Německem, stavíme u nás o 14 procent levnější mosty, ale zároveň je u nás téměř o třetinu vyšší cena ražených tunelů atd.

Tak by se dalo počítat dále, jenže zmiňovaný „ceník“ dálnic nelze brát zcela absolutně. „I když bude cenový normativ viset na internetu, opravdové srovnání může provést jenom odborník, který bude znát detaily projektu,“ upozorňuje jeden z autorů studie Petr Moos z ČVUT.

Pochyby trvají, ceny jsou prý vysoké

Podle nezávislých odborníků má ovšem své „mouchy“ i samotná studie vysokého učení – stavaři, kteří počítali ceny dálnic, si totiž za podklad výpočtů vzali až „vysoutěžené“ ceny silnic, za které je postavily se ziskem stavební firmy. Tím pádem se podkladová cena pro výpočet dálnice zvýšila.
„Je to největší problém studie. Nápad vytvořit cenový normativ dopravních staveb je krok správným směrem, ale chtělo to, aby odborníci ceny dálnic lidově řečeno utáhli, a nikoliv použili až vysoutěžené ceny,“ řekl Deníku dopravní expert Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Problém s předraženými zakázkami na stavbu silnic a dálnic se podle Douchy dá řešit stejnou metodou, jako v Německu – tedy aby ke každé větší zakázce byl vyhotoven i oponentní posudek.