Další nedávno pořízený americký bourák, Dodge Charger s 3,5litrovým motorem renomované značky Chrysler, jen potvrzuje pověst bohdanečských strážníků jako skutečně nesmlouvaných šerifů. Své o tom vědí i řidiči. Přes lázeňské městečko si nikdo netroufne jet ani o chlup víc jak předepsaných 50 kilometrů za hodinu.

Na českých silnicích Dodge Charger k vidění příliš není. Stejně jako v předchozích případech čtyřčlenného chryslerovského vozového parku zdejších strážníků –  modelu Intrepid – je i toto auto, které není k dostání na běžném trhu.

„Stál nás ale pouhých 270 tisíc korun včetně veškeré policejní výbavy. Na nové octavie nemáme, toto je navíc lepší auto. Pouze tři roky staré, původně dovezené z USA a jeden čas používané strážníky v Novém Městě nad Metují. Vůz je v perfektním stavu a  jako jediný na českých silnicích splňuje to, co doporučuje policejní akademie,“ řekl vrchní strážník bohdanečské městské policie Pavel Řehoř.

A začal vypočítávat přednosti auta. Je to především přední přepážka, která odděluje posádku od zadrženého, takovou přepážku podle Řehoře do žádného jiného evropského auta nedáte. Dodge Charger má kamerový systém, počítač a výkon zhruba 200 kilowatt. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem devíti litrů, najeto má jen něco málo přes 100 tisíc kilometrů.

„Kolik to vytáhne, přesně nevím. Ale můžeme s tím stíhat i motorkáře, nejenom zoufalce se škodovkami. Dokážeme díky tomuhle autu došlápnout i na ty, co skutečně ohrožují bezpečnost na silnicích,“ dodal Řehoř.

Závidět bohdanečským strážníkům by mohli třeba ve Skutči na Chrudimsku. Ačkoliv je to o polovinu větší město, zdejší městská policie má jen jedno auto: rumunskou Dacii Logan v provedení kombi. Ale zato novou.

„Jsme s ní naprosto spokojeni, jedno auto nám navíc stačí. Doposud jsme měli dvě, vysloužilé vraky VW Transportera a Ladu Nivu, obě jsme přesto dokázali prodat celkem za 98 tisíc a za 199 tisíc si pořídit toto zbrusu nové. Dalších 32 tisíc jsme investovali do přestavby na plyn. Oproti benzinu nepoznáte ve výkonu rozdíl,“ řekl vrchní strážník skutečských městských policistů Jiří Stuna.

Auta na LPG jsou vůbec u městských policií populární. Třeba ve vozovém parku pardubické městské policie jich je takových většina. Výhodou jsou hlavně poloviční provozní náklady. Oblíbené jsou rovněž motorky a skútry. Jen na koloběžky ještě v rámci úspor nikde ve východních Čechách strážníci ještě nepřesedlali…

Ale třeba Pardubice už musely kvůli škrtům zmenšit svůj jezdecký oddíl ze čtyř na tři koně. Místo dvou starších koní ve věku 11 a 12 let si nyní městská policie pořizuje mladého starokladrubského vraníka z Heřmanova Městce.

„První část transakce už máme za sebou, koně jsme prodali soukromým zájemcům – každého za šedesát tisíc korun,“ řekl ředitel městské policie Petr Kvaš.  Společně s koněm už přišel o místo také jeden strážník. „Úspor tím dosáhneme velkých. Kůň stojí denně 216 korun, hrubá mzda strážníků je v průměru 23 tisíc korun,“ vysvětluje Kvaš.