„ŘSD zamítlo námitky společnosti Budimex SA proti vyloučení z výběrového řízení. Nyní probíhá lhůta pro podání přezkumu postupu zadavatele na ÚOHS ze strany neúspěšného uchazeče,“ uvedl Mátl.

Ředitelství silnic a dálnic zdůvodňovalo vyloučení Budimexu z tendru nedodáním požadovaných podkladů o zkušenostech polské firmy s výstavbou tunelů. Rozhodnutí ŘSD navázalo na verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, k němuž se odvolali další účastníci tendru v čele se společností MI Roads ze Skupiny Metrostav.

„Rozhodli jsme se plnohodnotně respektovat rozhodnutí ÚOHS jako arbitra hospodářských soutěží v České republice, byť zvrátil naše původní rozhodnutí, kdy jsme vybrali firmu Budimex jako zhotovitele stavby. Budimex nedoložil reference, které jsme po něm požadovali po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětloval Mátl vyřazení vítězné firmy.

Noví praktičtí lékaři v Trutnově Jakub Vomáčka (vlevo) a Pavel Štolba otevřeli v pondělí 3. června ordinaci v Palackého ulici.
Noví praktičtí lékaři otevřeli v Trutnově ordinaci, přihlásilo se tisíc pacientů

„Jsme přesvědčeni, že naše reference jsou adekvátní a splňují požadavky zadavatele. Zároveň si myslíme, že naše opakovaně vyhodnocené reference jsou nesporně v souladu s očekáváním ŘSD,“ oponovala mluvčí Budimexu Diana Zyglewská. Největší polská stavební firma tvrdí, že zkušeností se stavbou tunelů má dost. „Jsme přesvědčeni, že pro danou zakázku disponujeme odpovídající kvalifikací. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i obdobné zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ upozornil Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže de facto svým rozhodnutím řekl, že jsme měli společnost Budimex vyloučit. My jsme ještě dali Budimexu další šanci, aby doložil to, co jim bylo vytýkáno v rozhodnutí ÚOHS, abychom mohli plnohodnotně potvrdit výběr této společnosti jako zhotovitele D11. To se jim nepodařilo a nám nezbylo nic jiného, než takto reagovat a po dvou neúspěšných výzvách o doložení společnost Budimex vyloučit,“ upřesnil šéf ŘSD Radek Mátl.

Areál Bike Buky se poprvé otevře v sobotu 29. června.
V Mladých Bukách vyrostl nový areál pro horská kola. Na start se pojede vlekem

Souboj o rekordní českou dálniční zakázku tak nadále pokračuje. Hotová polská dálnice S3 marně vyhlíží napojení na českou stranu v Královci. „Bitva, která se odehrává o zhotovitele stavby, má největší negativní dopad na to, že se dálnice D11 nestaví, přestože příprava je z naší strany hotová. Jedná se o největší dálniční zakázku, která se do této doby soutěžila v České republice, a bohužel to přináší tato negativa,“ řekl Mátl.

Na trase z Trutnova do Královce se budou stavět dva půlkilometrové tunely. Bude to jeden z klíčových a nejsložitějších prvků nové dálnice. ŘSD proto požadovalo od polské firmy dodatečné podklady. Takový úsek dálnice, v kopcovitém terénu, s dvěma tunely a 28 velkými mosty, se v Česku ještě nestavěl.

MI Roads a další české, slovenské a maďarské firmy z jejich společného sdružení tak jsou znovu ve hře o zakázku za více než 11 miliard korun. „O zakázku máme samozřejmě stále zájem a v případě našeho výběru jsme připraveni zahájit ihned práce,“ řekl Deníku mluvčí firmy MI Roads ze Skupiny Metrostav Michal Jurman.

Studentky VOŠZ Trutnov Nela Borůvková a Alžběta Strnadová pomáhají při kontaktních dnech pro veřejnost, při kterých se můžou zájemci poradit s kožním lékařem, jestli podezřelý projev na kůži může znamenat rakovinu.
O vyšetření kůže a mateřských znamének je zájem, odhalují včas zhoubné nádory

Společnost MI Roads ve spojení s dalšími členy sdružení, které skončilo v tendru druhé, postavila svoje stížnosti na tom, že Budimex použil k předložení požadovaných zkušeností s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii. Ty podle nich neodpovídají požadavkům stanoveným ze strany zadavatele soutěže na stavbu D11. Stěžovatelé zároveň poukázali na údajné nepravdivé údaje týkající se osob odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbou tunelů.

Antimonopolní úřad jejich odvolání vyhověl a na začátku dubna zrušil rozhodnutí ŘSD o vítězi tendru. „Zadavatel (ŘSD) pochybil, když vybral k uzavření smlouvy dodavatele Budimex SA, ačkoliv nabídka tohoto dodavatele nesplnila podmínku technické kvalifikace na doložení požadovaného referenčního plnění týkajícího se novostavby tunelu,“ vysvětlil mluvčí ÚOHS Martin Švanda, proč antimonopolní úřad zrušil rozhodnutí o výběru polské firmy.

Starý Rokytník bude jedním ze šesti nových míst, kde se letos objeví úsekové radary.
Éra radarů je tady. Objeví se v Rokytníku i Polské ulici, stát budou 16 milionů

Dálnice u Trutnova se měla stavět už bezmála půl roku, začátek byl plánovaný na 19. prosince 2023. „Proběhly by skrývky, zakládaly by se násypy, spodní stavby mostů, spousta práce už by byla odvedena. Činnost na stavbě dálnice by byla hodně vidět. Termín na realizaci prvního úseku 3 km u hranic je velmi krátký, 18 měsíců. Zatím tam vidíme jenom zbytky po archeologickém výzkumu, nikoliv samotnou stavbu. Všechny nás to strašně mrzí, ale zákon je zákon, postupujeme striktně podle něj. Věříme, že anabáze výběru zhotovitele co nejdříve skončí a stavba začne v co nejbližším možném termínu, což vypadá, že nebude dříve než ke konci třetího kvartálu letošního roku,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Mohlo by vás také zajímat: V Mladých Bukách vyrostl nový areál pro horská kola. Na start se pojede vlekem

Zdroj: Bike Buky