Libereckému kraji chybí více než dvě miliardy na opravu silnic poškozených loňskými bleskovými povodněmi. Nemá ani miliardu na poloviční spoluúčast, kdyby s opravami pomohl stát. Vozovky, které poničily rychlé vozy závodu Lužická rally, ale narychlo opravit nechá. Během posledního zastupitelstva na to byla schválena dotace 1,8 milionu. Na tento paradox upozornila krajská opozice.

„Byl to soukromý a zcela komerční závod. Pokud při něm utrpěla vozovka, měl by její opravu zaplatit pořadatel, nikoliv Liberecký kraj,“ varoval zastupitel Starostů pro Liberecký kraj Marek Pieter. Jeho stranický kolega Jiří Drda navíc poukázal na skutečnost, že příjmem dotace nebyla žádná obec ani město, ale soukromý autoklub ve Frýdlantu.

Jeho předseda Martin Tobiška Deníku přiznal, že o dotaci kraj žádali. Silnice prý ale byla částečně zničená už před závodem. „Asfalt dostal trošku zabrat, to je jasné. Lehce se vyjezdil štěrk a šotolina. Hlavně tam, kde jela auta do kopce a musela akcelerovat,“ odpověděl.

Na spoluúčast není, jinde se opravuje

Zdůraznil však, že částka 1,8 milionu není jen na opravu těchto silnic, ale i na náklady spojené s organizací závodu. „Zajišťovali jsme bezpečnost, stavbu bezpečnostních zón, dělali pořadatelskou službu. Část peněz půjde i na to,“ zdůraznil Tobiška

Jako plýtvání penězi označil rozhodnutí kraje starosta Chrastavy Michael Canov. Chrastava totiž už rok čeká na opravu silnice ve Vítkově, ale Liberecký kraj s tím otálí. Ani nepožádal o dotaci stát, neboť by neměl na padesátiprocentní spoluúčast. Ve Vítkově se tak i nadále bude jezdit krokem v kráterech.

Dotace šla z přebytku kraje

„Na Chrastavsku není dosud opraveno nic! Na to peníze nejsou, a potom se vyplýtvají jinde, protože se tam jel jakýsi závod. Nechápu to,“ reagoval Canov na telefonát Deníku. Náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort dopravy Martin Sepp (ČSSD) si ale stojí za dotací na opravu silnic po a před rally. Myslí si, že nešlo o obyčejný závod. „Rally Lužické hory považujeme jednoznačně za akci, která má pro náš region velký význam, a to hlavně ve smyslu propagace kraje. Jedná se o mezinárodní závod, který každoročně přitáhne tisíce diváků. Je to akce, která jednoznačně podporuje turismus a cestovní ruch v našem regionu, ale také místní živnostníky a malé podnikatele,“ tvrdí Martin Sepp. Prostředky pro Autoklub Frýdlant jsou podle jeho slov určeny na pokrytí nákladů na kompletní technické a bezpečnostní zajištění celé akce.

„A oprava trati bezpečnosti při závodu přímo souvisí,“ řekl. Jak zdůraznil, nešlo navíc o prostředky, jimiž by disponoval resort dopravy. „Peníze byly vygenerovány z přebytku hospodaření kraje loni a byly nad rámec rozpočtu resortu dopravy,“ poznamenal.

Jak dále podotkl, Autoklub Frýdlant není jediný, kdo od kraje obdržel účelovou dotaci. „Dotaci ve výši 2,7 milionu korun dostala například také obec Šimonovice, a to na výstavbu obecní komunikace,“ zdůraznil Sepp.

Řešení, jak opravit komunikace poškozené povodněmi, na které nejsou peníze, přitom existuje a kraj ho již několikrát použil. Jde o jejich převod do vlastnictví měst a obcí, na jejichž území leží. Obce totiž mají čerpání dotaci výhodnější, mohou získat až 90% nákladů.

Tímto způsobem byly například do majetku Hrádku nad Nisou převedeny tři hraniční komunikace s Německem v Lidické ulici, Hartavské a Tovární ulici, kterou se jezdí do Chotyně.

Tomáš Lánský