Zadlužování v časech ekonomické krize. Nebezpečná záležitost, před níž varují odborníci tohoto oboru, se v krajské samosprávě stává skutečností.

Liberecký kraj si totiž chce půjčit půl miliardy korun na nutné opravy mostů a už dokonce vyhlásil soutěž na poskytnutí úvěru. Zarážející je, že kraj přitom ještě ani nezačal splácet 750 milionů korun, které si před čtyřmi lety půjčil na zvelebení silnic.

„Neznám přímo rozpočtovou situaci Libereckého kraje, ale obecně mohu potvrdit, že v dnešní době, kdy vysychají zdroje příjmů, je zadlužování riskantnější než kdykoli předtím. Jako příklad slouží velké množství obcí, které v současné době pouze na splácení úroků vydávají desítky milionů korun a samozřejmě tím blokují financování potřebných a nezbytných věcí,“ řekl Deníku předseda jablonecké Okresní hospodářské komory Vladimír Opatrný.

Starostové jsou proti úvěru

Záměr půjčit si na opravy mostů předběžně schválili krajští zastupitelé už loni, ačkoli ho kritizovali především opoziční Starostové pro Liberecký kraj.
Jejich lídr, starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta byl informací o vyhlášení soutěže zjevně překvapen.

„Oficiálně o tom stále nic nevím, dozvídám se to od novinářů. Myslím si, že Rada kraje zastupitele obchází. Úvěr bude moc drahý, kraj by měl nejdříve hledat rezervy ve svém rozpočtu a až potom si půjčovat,“ uvedl Martin Půta.

Vedení kraje považuje úvěr za nejlepší možné řešení. V následujících letech totiž bude potřebovat 2,2 miliardy korun na opravy silnic a dalších 750 milionů korun na nutné rekonstrukce mostu, aby zabránil dalšímu zhoršení jejich stavu.

„Potřebnou částku na nutné opravy kraj nemá, takže nezbývá, než situaci řešit úvěrem. Navíc chceme požádat jen o pět set milionů, a přitom ani to nestačí. Celkově je potřeba dalších sedm set padesát milionů,“ zdůraznil krajský radní pro dopravu Martin Sepp.

Liberecký kraj vlastní 2100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, z toho sedmnáct procent je v havarijním a dalších 26 procent v nevyhovujícím stavu.
Mezi mosty, kterých má kraj přes šest stovek, potřebuje rekonstrukci nebo opravu každý třetí.