Ty ale zatím není kde zvážit a pokutovat míst vhodných pro kontroly kamionů je nedostatek, kraj má k dispozici navíc jen jednu mobilní váhu. Řešením by mohlo být zabudování vah přímo do silnic. Automobily by tak byly váženy přímo za jízdy, aniž by to jejich řidiči postřehli.

Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Martina Seppa (ČSSD) by takových zabudovaných vah mohlo být v následujících letech vystavěno celkem 23. Nemohou ale vyrůst ze dne na den. Nejlépe by bylo je postavit na rekonstruovaných či budovaných úsecích silnic.

„Souvisí s tím také stavba odstavných parkovišť, kde lze kamiony bezpečně zastavit a věc s nimi vyřídit,“ připomněl Sepp. Takové odstavné místo vyrostlo loni na silnici I/35 v Bílém Kostele.

Cena jedné váhy by se vyšplhala asi na 8 milionů korun, i proto kraj uvažuje, že by je nepořizoval, ale pronajal si je. Část peněz z vybraných pokut by tak nejspíš šla jejich majiteli, který by měl s krajem sepsanou smlouvu.

Místa, kde by se váhy zabudovaly do vozovek, ještě nebyla určena. Jisté však je, že to bude v blízkosti napojení krajských silnic na různé pískovny, kamenolomy a dřevařské závody, jejichž řidiči podle Seppa své nákladní vozy nejčastěji přetěžují. „Víme, že velké firmy, jejichž závody stojí v průmyslových zónách poblíž měst, si váhu svých aut hlídají a povolené hmotnosti nepřekračují,“ připomněl Jan Čáp, vedoucí krajského odboru dopravy.

Na silnicích Libereckého kraje se kontroly povolené hmotnosti automobilů provádí od 2. poloviny roku 2002. Váží se na silnicích s potencionálně největším výskytem vozidel, která překračují hmotnostní limity. V případě přetížení vozidla porušuje dopravce zákon o pozemních komunikacích, což je řešeno na místě blokovou pokutou nebo jsou protokoly se závadami předávány příslušným správním úřadům, kterými jsou kraje.

„V roce 2011 bylo na území Libereckého kraje zváženo celkem 141 vozidel, u 40 z nich byla zjištěna závada,“ doplnila Květa Šírová, mluvčí Libereckého kraje.

Tomáš Lánský