Podle průzkumu silničářů jsou dvě pětiny silnic spravovaných krajem ve špatném stavu. „Nejhůře jsou na tom silnice na Jablonecku a Semilsku. Přitom právě na Semilsko šlo v minulých letech nejvíc peněz na opravy,“ uvedla Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy na krajském úřadu.

Kraj každoročně zpracovává data o kvalitě vozovek na silnicích druhé a třetí třídy, tedy na více než dvou tisících kilometrech silnic. Z posledního měření vyplývá, že 402 kilometrů silnic je v nevyhovujícím stavu a 421 kilometrů dokonce v havarijním, kdy je jízda po nich již nebezpečná. Celkem je ve špatném stavu zhruba 40 procent krajských komunikací.

Po zimě bude stav ještě horší. „Škody budeme moci začít sčítat, až opadne sníh,“ potvrdila Jakešová. Opravy vozovek teplou asfaltovou směsí jsou možné až tehdy, když se průměrné denní teploty vyšplhají na zhruba pět stupňů Celsia, což bývá na přelomu dubna a května.

Letos kraj počítá, že do oprav silnic investuje asi 450 milionů korun. „Konečný plán oprav se ale řídí částkou, kterou nám na opravy vyčlení krajské zastupitelstvo. Letos bychom rádi uskutečnili několik velkých akcí,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp. Do plánu oprav se přednostně vybírají důležitější a vytíženější komunikace. „Bereme v potaz například to, zda po té silnici jezdí veřejná doprava, nebo zda se komunikace nachází v intravilánu obcí, tedy tam, kde je zvýšený provoz vozidel i chodců,“ podotkl Sepp.

Podle něj Liberecký kraj letos plánuje asi deset velkých projektů týkajících se oprav komunikací. Jedná se například o okružní křižovatku v Mimoni, opravu nábřežní zdi v Chrastavě či rekonstrukce komunikací v Turnově a Tanvaldu.

Na velké opravy se kraji v minulosti dařilo získávat dotace z evropského regionálního operačního programu. Problém je v tom, že následná údržba silnic kdysi opravených z evropských peněz je již zcela v režii kraje.

Záruky za velké opravy komunikací trvají většinou tři roky. Do té doby může kraj provedenou práci reklamovat u zhotovitele. „Letos uplatníme několik reklamací oprav, ale jedná se o celkové opravy vozovek, ne jenom o zalátání děr,“ upřesnila Jakešová.
Zlepšuje se to
Přes hrozivě vypadající stav mnoha komunikací, které spadají do kategorie nevyhovující či havarijní, je na tom Liberecký kraj lépe než v minulých letech.
Když před sedmi lety převzal od státu 2110 kilometrů silnic II. a III. třídy, byla zhruba polovina z nich ve špatném stavu a kraj neměl prostředky na jejich opravy. Díky úvěru a čerpání evropských dotací se podařilo v posledních letech zvýšit procento vyhovujících silnic na loňských 61 procent.

Například takzvaná průměrná známka stavu povrchu silnic třetí třídy v roce 2002 činila 3,43 na stupnici od jedné do pěti, loni už odborníci dali silnicím III. třídy známku 2,38. Z měst a obcí jsou na tom nejlépe co se týká povrchů vozovek Liberec, Nový Bor a Hrádek nad Nisou, komunikace v nejhorším stavu mají v Lomnici nad Popelkou, Českém Dubu a v Rokytnici nad Jizerou.

Podle odhadů by Liberecký kraj potřeboval v příštích deseti letech do oprav silniční sítě investovat zhruba 2,3 miliardy korun. „Do této částky ovšem nejsou započítané opravy mostů, které si vyžádají minimálně dalších pět set milionů korun,“ vysvětlil Martin Sepp.