Na co si musíme dávat pozor při nákupu a vaření krevet?
Krevety jsou oblíbené mořské plody žijící v oceánech a mořích po celém světě a počítají se mezi korýše. Jsou velmi zdravé pro lidský organismus a mohou se konzumovat i při dietách. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, zinek, vápník, jód, velké množství bílkovin, ale i vitamín B12. Snižují hladinu cholesterolu a chrání před infarktem, mrtvicí či trombózou. Pokud zvolíte nákup mražených krevet, doporučuji vybírat vždy tu nejlepší kvalitu a od prověřeného zpracovatele. Já osobně mám nejraději čerstvé, ale u nich je doba skladování jen 2 až 3 dny. Krunýř krevet, neboli skořápka, nesmí být porušený, musí být lesklý, bez skvrn. Krevety by měly příjemně vonět po moři. Pokud je budete skladovat do druhého dne, zbavte je hlaviček, neboť ty podléhají jako první rychlé zkáze. Zároveň odstraňte nožičky a zbytek krunýře. Pouze u větších krevet, tzv. tygřích, ponecháme poslední díl krunýře a ocásek. Základní úpravou je spaření, které maso zjemní. Nejprve lehce odtrhneme nebo odkroutíme hlavičku, odtrháme nožičky a zbytek krunýře. U tygřích krevet, ponecháme poslední díl krunýře a ocásek. Při jídle se za něj kreveta dobře drží, ale pro smažení v těstíčku je loupeme celé a ocásek odtrháváme. Na hřbetní straně musíme krevetu zlehka naříznout a vyjmout z ní střívko, to je ta tmavá část krevety. Krevety se mohou jíst i syrové, pokapané citronem a olivovým olejem. Můžeme je smažit, vařit, grilovat, péct a přidávat i do polévek. Mohou být součástí salátů, jsou dobré do rizot nebo v kombinaci s těstovinami. Krevety vaříme velmi krátce. Tak, aby byly na skus křupavé. U velkých je doba přípravy max. 5 minut, u menších se doba zkracuje. Delší vaření nedoporučuji, krevety jsou pak „gumové".

A na závěr poradím jednoduchý recept – Salát z koktejlových krevetek pro dvě osoby: 300g vyloupaných a spařených koktejlových krevet dáme do misky, osolíme špetkou soli, opepříme trochou bílého pepře, přidáme jeden rozetřený stroužek česneku, lžíci panenského olivového oleje na saláty, šťávu z půlky citronu, lžičku nasekané petrželové natě a dobře vše promícháme. Osvěžující salát doporučuji podávat s celozrnným pečivem.

Další otázky můžete posílat na adresu jana.mudrova@denik.cz.