Letos poprvé sváží lyžaře z českých měst do Harrachova pět nových autobusových linek. O víkendech, svátcích, prázdninách a kdykoli, pokud se najde alespoň deset pasažérů, spoje jezdí z Hradce Králové, České Lípy, Jičína, Mladé Boleslavi a Rumburku.

Všechny linky končí v Harrachově u lanovky v Rýžovišti. Na zpáteční trasu odtud vyrážejí v 15.00 až 15.15. „Přímo u sjezdovky lze také uschovat osobní věci zdarma do zamykatelných schránek,“ podotýká Tomáš Roubíček, generální ředitel ČSAD Semily, která autobusy provozuje. Jezdit budou až do 25. dubna. Zájemci si místa rezervují na internetu nebo telefonicky.

Turisty mířící do Harrachova navíc zdarma vozí skibus z Nového Světa přes centrální parkoviště až ke čtyřsedačkové lanovce v Rýžovišti. Z Nového Světa jedou tři spoje ráno a jeden ve 13 hodin. Na zpáteční trasu vyrážejí tři odpolední skibusy ve 12.15, 15.30 a 16.30. Náklady na jejich provoz hradí Sdružení pro rozvoj cestovního ruchu Harrachov.

Několikrát za den dopravují lyžaře až ke sjezdovým tratím bezplatné skibusy například ve Špindlerově Mlýně nebo v Rokytnici nad Jizerou.

Návštěvníkům východokrkonošských středisek, jako jsou Janské Lázně, Pece pod Sněžkou nebo Černý Důl, slouží pět bezplatných pravidelných linek firmy Osnado. V hlavní sezoně jezdí každý den, v provozu budou do poloviny března. Soukromé skibusy dopravují lyžaře z okolních obcí na Černou horu rovněž na večerní lyžování.

Každý den převáží zájemce do Herlíkovic u Vrchlabí placený skibus z Prahy. „Zájem je veliký,“ říká mluvčí zdejších vlekařů Radka Záhořová. Na denní lyžování o víkendech a večerní ve vybraných dnech v týdnu sjezdaře přepravují také linky z Mladé Boleslavi, Nymburka, Jičína a Nového Bydžova. „Skibusy budou v provozu, dokud o ně a lyžování v Herlíkovicích bude zájem,“ říká mluvčí.

Běžkaři letos naopak musejí oželet zimobus z Vrchlabí do Harrachova, který od roku 2007 s podporou Královéhradeckého a Libereckého kraje provozoval Svazek měst a obcí Krkonoše. „V předešlých zimách, byť sněhové podmínky nebyly úplně špatné, byla jejich obsazenost v porovnání s letními cyklobusy mnohem menší. Tím pádem i finanční nároky na provoz byly vyšší,“ vysvětluje ředitel svazku Michal Vávra. Pokud v budoucnu bude o tuto službu poptávka, je podle něj možné, že se zimobusy opět rozjedou.