Pro příklad jsme zvolili jednu z rodin ve Dvoře Králové, kde jedno z dětí pravidelně dojíždí do školy v Trutnově, druhé studuje v Hradci Králové. Rodiče využívají k cestě do práce osobní auto a autobus. Ne pravidelně. Městskou dopravu rodina používá jenom výjimečně, zpravidla při cestě na vlakové nádraží. Dosud jim cestování měsíčně vyšlo na 2940 korun.

Od nového roku se zvýšilo jízdné u autobusů, stoupla také cena benzínu. U vlaku je zvýšení minimální, tam se už tarify měnily v listopadu. Především tu došlo ke zrušení pásmových jízdenek, cestující teď platí podle skutečně ujetých kilometrů. Nový rok tak znamená vyšší výdaje za měsíc asi o 300 korun. Ročně tak nové poplatky za jízdu vyčerpají z rodinného rozpočtu částku přibližně o o tři a půl tisíce vyšší než v loňském roce.


Největší autobusový dopravce regionu, společnost Osnado, navýšila ceny jízdného od 1. ledna průměrně o 14 procent. Například v tarifní vzdálenosti 21 – 25 km nyní stojí obyčejné jízdné 33 Kč, mezi 91 – 100 km 98 Kč a od 141 do 150 km 155 kč. Bude–li vaše cesta měřit od 521 do 540 kilometrů, musíte si připravit 480 korun. Pokud bude na trase úsek zpoplatněný mýtným, je jízdné vyšší o 5 korun. Nic se od nového roku nemění při používání čipových karet, kde je sleva 5 procent, při použití komerčních úseků navíc bonus dalších 10 procent. Při přepravě jízdních kol se na linkách, které to umožňují, účtuje poplatek 10 korun.


Místní doprava ve Dvoře Králové se od ledna zvýšila o dvě koruny, cestující zaplatí za cestu 8 korun. Došlo i ke zrušení spojů, které byly málo využívané a kde počet cestujících klesl pod číslo pět. Naopak za místní autobusy v Trutnově cestující zaplatí stejně jako vloni. Za jízdenku v prvním pásmu dají u řidiče 9 korun, za druhé pak o dvě koruny více. Ve Vrchlabí by se stávající cena 8 korun měla zvýšit, pokud to schválí rada, o jednu korunu. Tarif u časových jízdenek zůstává.