„Měsíčně necháváme provést v městské i příměstské dopravě předem dohodnutý počet kontrol. Máme už stanovený předběžně i počet velkých kontrol, které se chystají,“ uvedl dopravní ředitel Osnada Milan Kovář. Pro firmu kontrolu jízdenek a vymáhání pokut zajišťuje pražská společnost ČSAD Ingsped Praha.
Velké kontroly jsou prováděny v dopravní špičce. Autobus zastaví u nástupiště, cestující z něj přestupují do dalšího přistaveného vozu a přitom jsou kontrolováni revizory. „Pokud nenastanou nějaké komplikace s případnými neplatiči, je kontrola hotová během tří minut,“ řekl Kovář.
Kdo neměl zaplaceno jízdné, musí zaplatit pokutu – na místě 400 korun nebo do týdne 600 korun složenkou. Pokud sankci nezaplatí, hrozí mu správní řízení a v něm až několik tisíc korun vysoká pokuta. V posledních letech bohužel přibývá neplatičů, kteří se při kontrolách chovají agresivně. Proto u větších kontrol asistuje dopravcům policie.
Osnado podle odhadů ročně přepraví v městské dopravě zhruba tři miliony cestujících. „Z posledních velkých kontrol víme, že asi čtyři procenta lidí cestují v MHD na černo, při kontrolách revizoři odhalí kolem čtyř set neplatičů ročně,“ odhadl Kovář. Ke snížení počtu černých pasažérů v minulosti přispělo také zavedení nástupu do autobusů předními dveřmi o víkendu a ve večerních hodinách. „K dalšímu snížení mohlo přispět i zavedení čipových karet, které cestování ve spojení s příměstskou a dálkovou dopravou umožňují zlevnit,“ dodal Kovář.