Pro náklaďáky a autobusy, kde jsou kladeny na řidiče větší nároky, je to problém,“ řekl ředitel trutnovského úřadu práce Zdeněk Šmíd. Situace se přitom podle něj vyhrocuje. Požadavků zaměstnavatelů přibývá. „Situace je celostátně zoufalá. Dopravní firmy shánějí šoféry velmi těžce,“ doplnil Šmíd.

Důvody pro nedostatek šoférů se dají shrnout do dvou vět. Po vstupu do Evropské unie vzrostla poptávka po řidičích. Naproti tomu mladí muži už nemají možnost si na vojně zdarma udělat řidičský průkaz a získat tak současně potřebnou praxi. „Když se dříve vraceli z vojny, byli to vlastně hotoví řidiči. To dnes chybí,“ tvrdí ředitel dopravní společnosti Osnado Martin Bělovský.

Jenže dnes si udělat papíry na náklďák či autobus není zrovna levná záležitost. Podniky situaci řeší tím, že platí řidičům nákladních aut možnost rekvalifikace na autobus. „Stačí nám, když jsou slušní a mají zájem pracovat. Dělá to většina firem,“ řekl Bělovský. „Náklaďák či autobus za několik milionů korun nemůžete svěřit každému,“ upozornil ředitel úřadu práce Zdeněk Šmíd.


Dalším negativním faktorem je situace na českých silnicích a méně výhodná pracovní doba. „Toto povolání je více náročnější na čas, než práce někde v továrně. Průměrná mzda u našich řidiči se pohybuje v rozmezí od devatenácti do dvaceti tisíc korun,“ dodal Bělovský. Dopravní podniky mají strach, že situace by se mohla v příštích letech ještě zhoršit. „Pokud od příštího roku mají mít noví řidiči 280 hodinové školení, je to komplikace, která bude snižovat počet zájemců,“ dodal Bělovský.