„My jsme se smířili s tím, že lidé skipasy přeprodávají, ale máme jiný nešvar, a to je, že dospělé osoby jezdí za dětské jízdné. Dá se to velmi špatně kontrolovat,“ říká Radek Etrych ze společnosti MARKID, provozující skiparky v Černém Dole a Dolním Dvoře. Jednotlivé permanentky jsou od sebe vzhledem k široké nabídce na první pohled velmi špatně rozeznatelné. Sezonní ztráty se podle Etrycha jen v Černém Dole pohybují okolo půl milionu korun.

Neoficiální prodej permanentek se oproti minulým letům stává čím dál více organizovanou záležitostí. „Máme opravdu svázané ruce. Na jedné straně chceme vyhovět zákazníkům širokou škálou skipasů, výhod, slev a bonusů, na druhé straně tady jsou organizované skupiny překupníků, které se tím začínají živit a parazitují na práci někoho jiného,“ dodává Etrych.

Částečným řešením, jak prodej falešných skipasů omezit, je vydávání čipových namísto papírových karet a také zavedení kamerového systému. O něm uvažují například ve skiareálu Černá hora. Podle Petra Hynka, jednatele společnosti MEGA PLUS, která sjezdovky v Janských Lázních provozuje, překupníci firmu připraví zhruba o jeden milion korun ročně.

Pracovníky, kteří kontrolují místa, kde ke kupčení s permanentkami nejčastěji dochází (hlavně parkoviště) využívá společnost Snowhill, jež provozuje třeba herlíkovický areál. Ale ani fakt, že firma letos nezdražila permanentky, „černý obchod“ nepřekazil.