„Nejčastěji se jednalo o porušení maximální povolené rychlosti, policisté ale zaznamenali také nezastavení před značkou Stop a nerespektování výstrahy na přejezdu,“ potvrzuje náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

V živé paměti ještě zůstává tragická nehoda, která se odehrála loni v srpnu mezi městem Hostinné a sousední obcí Chotěvice. Krátce před půl devátou hodinou večer tehdy došlo k osudnému střetu mezi osobním vlakem, který jel z Vrchlabí do Trutnova, s osobním automobilem Škoda 120. Osmadvacetiletý řidič nerespektoval světelnou výstrahu, předjel kolonu aut stojících před přejezdem, objel závory a nakonec skončil přímo pod koly přijíždějícího vlaku. Za riskantní hru mladík zaplatil cenou nejvyšší – vlastním životem. Dvanáct cestujících, kteří se tenkrát nacházeli ve vlaku, z karambolu vyvázlo, stejně jako strojvedoucí, bez újmy na zdraví.

Ve Dvoře Králové a okolí není žádný přejezd, který by měl špatnou pověst kvůli nehodám. Pozornost musí věnovat ale motoristé vlečce, která vede z nádraží k teplárně. Vlak tu jezdí nepravidelně a tak mu mnoho řidičů nevěnuje pozornost. To se už několika z nich nevyplatilo.

Většina řidičů ignoruje fakt, že ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi mohou jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Pouze v případě, kdy na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí jet rychlostí 50 km/h. Paradoxní je, že nejvíce tragických nehod se u nás stává na přejezdech chráněných světelnou signalizací. Loni se na nich odehrálo 47 procent z celkového počtu 258 střetnutí. Oproti tomu na přejezdech vybavených pouze dřevěným křížem se stalo 44 procent nehod.

„Na přejezdech s křížem si řidiči více uvědomují, že mají zastavit. Nejméně nehod se stane na přejezdech vybavených závorami, jenže jejich stavba je nejdražší,“ dodává Jan Kučera.