Práce na vysokých podpěrách jsou naplánované na celý týden hned od pondělí, kdy má být lepší počasí než v tomto týdnu. Nejdříve se budou ručně sundávat lana a kladky. Z těžko dostupného terénu odnese podpěry vrtulník. V listopadu potom čeká lanovku na nejvyšší českou horu obvyklá odstávka provozu před zimní sezonou. Proč se bude měnit systém podpěr, vysvětlil vedoucí provozu Jiří Špetla. "Docílíme tím většího přítlaku v úseku, kde je lano vystaveno působení vlivu nárazového větru a tvoření námrazy. Lano pak v důsledku toho v kladkách nechodí úplně přesně a způsobuje jejich poškození."

Podle Špetly dojde ke zrušení podpěry číslo 17 a zvýšení podpěry číslo 18. Zůstane na ní jen hlava ze staré podpěry, to znamená kladky, po kterých jezdí lano. "Máme za to, že pokud zvýšíme přítlak, bude lano v trase lépe sedět," doplnil náčelník lanovky.

Na jízdu lanovkou na Sněžku se tvořily fronty navzdory výraznému zdražení.
Zdražení jízdného přišlo v pravý čas, tvrdí šéf lanovky na Sněžku

Úpravu podélného profilu úseku lanovky z Růžové hory na Sněžku řešilo vedení lanové dráhy s dodavatelem technologie, italskou firmou Leitner, již od prvního roku provozu. Nová lanová dráha na Sněžku byla postavena v období od 1. září 2011 do 19. prosince 2013. První úsek na Růžovou horu je v provozu od 20. prosince 2013, úsek na Sněžku od 22. února 2014. "Teprve v roce 2019 přistoupil výrobce na provedení úpravy. Mělo k ní dojít už letos na jaře, ale kvůli pandemii to nebylo možné," uvedl Jiří Špetla.

PROBLÉM S TOALETAMI

Vedoucí provozu Lanové dráhy Sněžka chce také vyřešit složitou situaci s nedostačujícími toaletami na Sněžce. "Horní stanice lanovky je momentálně jediné místo, kde si mohou turisté na Sněžce odskočit. Správa KRNAP přitom při stavbě nové lanovky nedovolila prodloužit kanalizaci z Růžové hory na Sněžku. Vedle elektrických a datových kabelů, které v trase lanovky stejně vedou, tedy nemohly vést trubky tlakové kanalizace," poznamenal Špetla.

Na Sněžce napadl v úterý ráno první sníh.
Na Sněžce se objevil první sníh, zmizely z ní sítě. Lidé toho hned zneužili

Toalety postavené v nové lanovce nebyly funkční. V roce 2018 byly ve stanici Sněžka zprovozněny nové moderní podtlakové toalety. "Jsou určitě lepší než ty původní, ale situaci vyřešily pouze částečně. Proto i ve 21. století probíhá obsluha toalet na Sněžce dost zoufale. Splašky v barelech vozíme lanovkou dolů na mezistanici a pouštíme je do kanalizace z Růžové hory. Tahle situace je šílená," popsal náčelník lanovky, jak to chodí.

"Jediným řešením, které nyní vidíme, je napojit toalety v budoucnu na novou kanalizaci, kterou by měli na polské straně začít budovat společně s rekonstrukcí stávajících objektů. Začít měli letos, ale zatím to tak bohužel nevypadá," dodal Jiří Špetla.

Na Sněžku se v létě vydalo více turistů než v loňském roce, denním rekordem je 9470 lidí 6. července.
Nejchladnější srpen za posledních deset let snížil návštěvnost Krkonoš

KRNAP VYMĚNÍ SLOUPKY NA SNĚŽCE

Novinky plánuje na Sněžce Správa Krkonošského národního parku. "Delší čas jsme připravovali projekt rekonstrukce vrcholového plató na Sněžce. V tento okamžik nevím, jestli všechny práce stihneme s ohledem na připravovaná výběrová řízení udělat ještě před příští letní sezonou, ale plánujeme výměnu starých dřevěných sloupků s řetězy za nerezové, jaké jsou na polské řetězové cestě, takzvaném cik caku. Také by měla přibýt místa na sezení," řekl ředitel Správy KRNAP Robin Böhnisch.

Od minulého pátku již nefigurují na Sněžce a v Obřím sedle u Slezského domu ochranné sítě, které tam rozmístila 11. června před hlavní letní turistickou sezonou Správa Krkonošského národního parku. Poprvé se tam objevily v loňském roce.

Bývalý prezident Václav Klaus při Svatovavřinecké pouti na Sněžce.
VIDEO: Klaus dostal na Sněžce nabídku na kachlová kamna, pochválil návštěvnost

"Ochranné sítě ze Sněžky a od Slezského domu bylo nutné odstranit s blížícím se příchodem zimy. Zimu by nepřežily. Vzhledem k tomu, že na tento týden hlásila předpověď sněžení, tak to bylo třeba udělat asi o dva týdny dříve, než jsme plánovali," vysvětlil Robin Böhnisch.

"Sítě fungují takřka stoprocentně. Pokud někde jsou, tak je lidé musí respektovat. Jsou totiž takovou fyzickou zábranou, kterou lze jen s obtížemi přelézt. A při pokusu je zdolat lidi napadne, že tam asi mají nějaký smysl," dodal.

Po pátečním odstranění ochranných sítí lidé hned situaci zneužili. "Minulý slunečný víkend bohužel ukázal, že jakmile sítě byť jen zčásti odstraníme, dochází k masivnímu porušování vstupu do křehkých ekosystémů v klidovém území parku," konstatoval ředitel Správy KRNAP.

Lidé na Sněžce nerespektují zákaz vstupu do klidového území, kde posedávají a polehávají. Kvůli tomu se tam teď vrátí ochranné sítě.
KRNAP oplotí Sněžku. Nemáme jiné řešení, jak ochránit přírodu, říká Böhnisch