Provozovatel jediné osmimístné kabinkové lanovky v Česku SkiResort Černá hora - Pec připravil soutěže a aktivity pro děti i dospělé, kteří mohli vyhrát skipasy na lyžovačku pro celou rodinu a další ceny za 20 tisíc Kč. V Dětském parku Kabinka i v okolí horní stanice lanovky na Černé hoře bylo pro děti připraveno pět stanovišť, na kterých si vyzkoušely různé aktivity a dozvěděly se víc o tom, jak se lanovka v průběhu 95 let proměňovala. Jezdit začala v říjnu 1928, kdy šlo o první osobní kabinovou lanovku v Československu.

Lanovka z Janských Lázní na Černou horu vozí turisty už 95 let. První rok provozu v roce 1928 zachytila  fotografie z archivu Informačního centra Veselý výlet. Jubileum lanovky připomenou sobotní oslavy na Černé hoře.
Nejstarší československá kabinová lanovka slaví velké výročí, je stále unikátem

Historie lanové dopravy na Černou horu

Stavba historicky první kabinové lanovky na Černou horu zabrala firmě Františka Wiesnera v roce 1927 zhruba 15 měsíců. Vedla z centra Janských Lázní až na vrchol Černé hory a měřila 3,1 km. Šlo o lanovou dráhu se dvěma proti sobě jedoucími kabinami. Lanovka měla kapacitu 120 přepravených za hodinu a jízda trvala zhruba 15 minut. Bez větších potíží sloužila od 31. října 1928 až do roku 1980, kdy ji nahradila v té době nová, ale kabinková lanovka v současné trase.

Lanovka z Janských Lázní na Černou horu vozí turisty už 95 let. První rok provozu v roce 1928 zachytila  fotografie z archivu Informačního centra Veselý výlet. Jubileum lanovky připomenou sobotní oslavy na Černé hoře.Lanovka z Janských Lázní na Černou horu vozí turisty už 95 let. První rok provozu v roce 1928 zachytila fotografie z archivu Informačního centra Veselý výlet. Zdroj: archiv Veselý výlet

Na vrcholu Černé hory byly ubytovací zařízení s kapacitou několika stovek hostů, které byly díky organizované rekreaci v podání ROH plné v létě i v zimě. Spousta zaměstnanců tu žila s rodinami, takže děti z Černé hory jezdily do školy v zimě na lyžích a zpátky lanovkou. Lanovka taky například navazovala na poslední autobus, který přijížděl do Janských Lázní ve 22:15. Z historických fotek víme, že pod jednou z kabin se svážel i automobil GAZ, když na Černé hoře nasněžilo dřív, než se čekalo. Lanovka na Černou horu vyvážela třeba i uhlí a v roce 1960 se musela rozjet mimořádně i v noci kvůli ženě, která na rekreaci na Černé hoře začala rodit.

Lanovka svážela z Černé hory dokonce i legendární vůz GAZ. Zajímavá byla dobová popiska fotografie: Jedna prosincová noc a GAZ by zůstal bez našeho přispění na Černé hoře do května.Lanovka svážela z Černé hory dokonce i legendární vůz GAZ. Zajímavá byla dobová popiska fotografie: Jedna prosincová noc a GAZ by zůstal bez našeho přispění na Černé hoře do května.Zdroj: archiv SkiResort Černá hora-Pec

Stavba druhé lanovky začala v roce 1969 a zabrala Transportě Chrudim 11 let. Šlo o první oběhovou kabinkovou lanovku v Česku a vznikla v trase, která se používá dodnes. Od roku 1980 sloužila 12 let, pak byly kabinky vyměněné za nové od rakouské firmy Swoboda.

V roce 1996 došlo k privatizaci lanovky a podnik České dráhy prodal kabinkovou lanovku firmě MEGA PLUS s.r.o. Lanovka měla přepravní kapacitu 460 osob za hodinu, což absolutně neodpovídalo potřebám sjezdového lyžování. V roce 2006 tak došlo ke stavbě osmimístné kabinkové lanovky od firmy Doppelmayr. Demontáž původní lanovky začala po Velikonocích v roce 2006, ve stejné době se začala stavět i nová lanovka. Ta se rozjela už po 4 měsících prací, a to 12. srpna. Lanovka Černohorský Express slouží návštěvníkům východních Krkonoš dodnes a je stěžejním dopravním zařízením SkiResortu Černá hora - Pec.