Provozovatel jediné osmimístné kabinkové lanovky v Česku SkiResort Černá hora - Pec připravil soutěže a aktivity pro děti i dospělé, kteří mohli vyhrát skipasy na lyžovačku pro celou rodinu a další ceny za 20 tisíc Kč. V Dětském parku Kabinka i v okolí horní stanice lanovky na Černé hoře bylo pro děti připraveno pět stanovišť, na kterých si vyzkoušely různé aktivity a dozvěděly se víc o tom, jak se lanovka v průběhu 95 let proměňovala. Jezdit začala v říjnu 1928, kdy šlo o první osobní kabinovou lanovku v Československu.
Historie lanové dopravy na Černou horu
Stavba historicky první kabinové lanovky na Černou horu zabrala firmě Františka Wiesnera v roce 1927 zhruba 15 měsíců. Vedla z centra Janských Lázní až na vrchol Černé hory a měřila 3,1 km. Šlo o lanovou dráhu se dvěma proti sobě jedoucími kabinami. Lanovka měla kapacitu 120 přepravených za hodinu a jízda trvala zhruba 15 minut. Bez větších potíží sloužila od 31. října 1928 až do roku 1980, kdy ji nahradila v té době nová, ale kabinková lanovka v současné trase.
Lanovka z Janských Lázní na Černou horu vozí turisty už 95 let. První rok provozu v roce 1928 zachytila fotografie z archivu Informačního centra Veselý výlet.
Na vrcholu Černé hory byly ubytovací zařízení s kapacitou několika stovek hostů, které byly díky organizované rekreaci v podání ROH plné v létě i v zimě. Spousta zaměstnanců tu žila s rodinami, takže děti z Černé hory jezdily do školy v zimě na lyžích a zpátky lanovkou. Lanovka taky například navazovala na poslední autobus, který přijížděl do Janských Lázní ve 22:15. Z historických fotek víme, že pod jednou z kabin se svážel i automobil GAZ, když na Černé hoře nasněžilo dřív, než se čekalo. Lanovka na Černou horu vyvážela třeba i uhlí a v roce 1960 se musela rozjet mimořádně i v noci kvůli ženě, která na rekreaci na Černé hoře začala rodit.
Lanovka svážela z Černé hory dokonce i legendární vůz GAZ. Zajímavá byla dobová popiska fotografie: Jedna prosincová noc a GAZ by zůstal bez našeho přispění na Černé hoře do května.
Stavba druhé lanovky začala v roce 1969 a zabrala Transportě Chrudim 11 let. Šlo o první oběhovou kabinkovou lanovku v Česku a vznikla v trase, která se používá dodnes. Od roku 1980 sloužila 12 let, pak byly kabinky vyměněné za nové od rakouské firmy Swoboda.
V roce 1996 došlo k privatizaci lanovky a podnik České dráhy prodal kabinkovou lanovku firmě MEGA PLUS s.r.o. Lanovka měla přepravní kapacitu 460 osob za hodinu, což absolutně neodpovídalo potřebám sjezdového lyžování. V roce 2006 tak došlo ke stavbě osmimístné kabinkové lanovky od firmy Doppelmayr. Demontáž původní lanovky začala po Velikonocích v roce 2006, ve stejné době se začala stavět i nová lanovka. Ta se rozjela už po 4 měsících prací, a to 12. srpna. Lanovka Černohorský Express slouží návštěvníkům východních Krkonoš dodnes a je stěžejním dopravním zařízením SkiResortu Černá hora - Pec.