Stavba historicky první osobní kabinové lanovky v tehdejším Československu zabrala chrudimské firmě Františka Wiesnera v roce 1927 zhruba 15 měsíců. Vedla z centra Janských Lázní až na vrchol Černé hory a měřila 3,1 km. Šlo o lanovou dráhu se dvěma proti sobě jedoucími kabinami. Do jedné kabiny mohlo nastoupit 30 osob. Jízda trvala zhruba 15 minut, přepravní kapacita byla 120 osob za hodinu. Na její výstavbě se pracovalo maximálně intenzivně, za jakéhokoliv počasí.

NOSNÁ LANA PŘIVEZLI VLAKEM DO SVOBODY
Firma František Wiesner - strojírna Chrudim stavěla strojní a ocelové konstrukce, brněnská filiálka továrny Wayn a Freytag Frankfurt nad Mohanem prováděla veškeré stavební práce. Ocelová konstrukce podpěr byla v částečně smontovaném stavu přepravována pomocnou lanovkou na staveniště podpěry, tam byla každá podpěra vleže snýtována a pomocí dřevěných nebo ocelových pomocných stožárů a ručních rumpálů vztyčena na patky. První nosná lana o váze 42 tun byla vyrobena firmou Westfálský drátěný průmysl v Hammu a dopravena speciálními vagóny na nádraží ve Svobodě nad Úpou. Kabiny byly vyrobeny v České Lípě, měly hliníkovou konstrukci, uvnitř byly obloženy mahagonovým obkladem.

Dvoukilometrové ocelové lano na nové čtyřsedačkové lanovce Family Express v Černém Dole ponese 78 sedaček, zaplétal ho tým v čele s rakouským odborníkem Erwinem Gurschlerem.
Rakouský expert pletl ocelové lano na nové černodolské lanovce

DO ŠKOLY NA LYŽÍCH, ZPÁTKY LANOVKOU
Bez větších potíží sloužila od 31. října 1928 až do roku 1980, kdy ji nahradila nová čtyřmístná kabinková lanovka na současné trase. „Na vrcholu Černé hory byla ubytovací zařízení s kapacitou několika stovek hostů, která měla díky organizované rekreaci v podání ROH plno v létě i v zimě. Spousta zaměstnanců tam žila s rodinami, takže děti z Černé hory jezdily do školy v zimě na lyžích a zpátky lanovkou. Lanovka například navazovala na poslední autobus, který přijížděl do Janských Lázní ve 22.15,“ přibližuje historii Petr Hynek, ředitel současného majitele a provozovatele lanové dráhy SkiResortu Černá hora-Pec.

A přidává zajímavost, jak například jedna kabinka svážela automobil GAZ, když na Černé hoře nasněžilo dřív, než se čekalo. „Lanovka vyvážela na Černou horu třeba i uhlí a v roce 1960 se musela rozjet mimořádně i v noci kvůli ženě, která na rekreaci na Černé hoře začala rodit,“ vypravuje Petr Hynek.

DRUHOU LANOVKU STAVĚLI 11 LET
Stavba druhé lanovky začala v roce 1969 a zabrala Transportě Chrudim 11 let. „Šlo o první oběhovou kabinkovou lanovku v Česku a vznikla v trase, která se používá dodnes. Od roku 1980 sloužila 12 let, pak byly kabinky vyměněné za nové od rakouské firmy Swoboda,“ doplňuje Hynek. Délka lanové dráhy byla 2303 metrů s výškovým rozdílem 566 metrů. Na trati bylo vystavěno 12 podpěr, jízda trvala 13 minut.

Na Černé hoře roste nejvýše položená horolezecká stěna
Na Černé hoře roste nejvýše položená horolezecká stěna

Lanovka svážela z Černé hory dokonce i legendární vůz GAZ. Zajímavá byla dobová popiska fotografie: Jedna prosincová noc a GAZ by zůstal bez našeho přispění na Černé hoře do května.Zdroj: archiv SkiResort Černá hora-PecV roce 1996 došlo k privatizaci lanovky a podnik České dráhy ji prodal společnosti MEGA PLUS. „Lanovka měla přepravní kapacitu 460 osob za hodinu, což absolutně neodpovídalo potřebám sjezdového lyžování. V roce 2006 tak došlo ke stavbě osmimístné kabinkové lanovky od firmy Doppelmayr. Demontáž původní lanovky začala po Velikonocích v roce 2006 a současně jsme stavěli novou lanovku. Ta se rozjela už po čtyřech měsících prací 12. srpna. Lanovka Černohorský Express slouží návštěvníkům východních Krkonoš dodnes,“ říká Hynek. Historicky třetí lanová dráha Janské Lázně - Černá hora má na trati má 15 podpěr, doba jízdy je 7,4 minut, rychlost 6 m/s a přepravní kapacita 1500 osob.

HLAVNÍ OSLAVY V SOBOTU
SkiResort Černá hora-Pec připomene 90. výročí lanovky o víkendu. Děti do 9 let sveze zdarma, ostatní zaplatí pouze 90 Kč.
Hlavní program je směřován na sobotu. Zahájí ho v 10.00 dětská soutěž Jak se staví lanovka. Pro děti jsou připravené také soutěže a aktivity v Dětském parku Kabinka na Černé hoře. Vyhrát mohou dětskou koloběžku Crussis, skipasy do SkiResortu Černá hora–Pec i drobné ceny. Dospělí návštěvníci se můžou těšit na komentované prohlídky do historie lanovek na Černou horu za uplynulých 90 let, tipovací soutěž i koloběžkovou erzetu, kdy hlavní cenou je zapůjčení vozu Ford na týden. Na centrálním parkovišti u dolní stanice lanovky v Janských Lázních bude možné po celý den otestovat nové vozy Ford.

„I když hlavní oslavy jsou směřovány na sobotu 15. září, lanovka na Černou horu bude za zvýhodněnou cenu jezdit po celý víkend, po oba dny bude bezplatný vstup také do Dětského parku Kabinka a s padesátiprocentní slevou bude možné vystoupat na Rozhlednu Panorama,“ upřesňuje náplň oslav Petr Hynek.

V sousední Svobodě nad Úpou se navíc v sobotu uskuteční tradiční Rudolfovy slavnosti s bohatým celodenním programem s historickým průvodem a příjezdem císaře Rudolfa II.

ZNAČKY PRO KOLOBĚŽKY. Na Černé hoře startují dvě značené trasy pro vyznavače jízdy na koloběžkách. Na tu asfaltovou nastříkali pracovníci SkiResortu navigační symboly.
Trendy koloběžky. Nelapejte mouchy, neberte mobily