Těm, co mohou využívat dálkové vytápění, roste spotřeba. Jak nám například potvrdil ředitel Tepelného hospodářství Hradec Králové Jiří Seidler, spotřeba v domech se v nynějších mrazech zvyšuje až o dvacet procent.

Současná vlna studeného počasí přidělává vrásky také lesákům. Lesy ČR, které spravují napříč celým územím státu drobné vodní toky o délce více než 39 tisíc kilometrů, registrují na mnoha vodních tocích nebezpečný led. „Kvůli nízkým teplotám se hladiny mění v kašovitý led nebo dokonce ledové bariéry. Zamrzající hladina pak brání plynulému odtoku vody. Místy se dříve mírné potoky rozlévají a voda zaplavuje například sklepy nebo komunikace. Lesy ČR průchodnost koryt monitorují a s pomocí těžké techniky led i tříšť rozbíjejí,“ řekl nám tiskový mluvčí Lesů ČR Zbyněk Boublík. Podle něho ledové bariéry zaznamenali hned na několika místech, v Královéhradeckém kraji například na toku Netřeby v Bílé Třemešné na Trutnovsku.

Jak dodal, při potížích na tocích ve správě Lesů ČR se zástupci obcí mohou obrátit přímo na příslušnou Správu toků Lesů ČR.

O půl třetí ráno zase nastupují na směny pracovníci Dopravního podniku města Hradce Králové. „Máme několik skupin, které brzy ráno prověřují, jak fungují vzduchové soustavy. Je to důležité pro brzdy, pérování a otevírání i zavíraní dveří. Pokud technici zjistí závadu autobusu, následuje start přes kabely nebo vůz čeká rozmrazovací agregát. U trolejbusů se zase musí nahřívat voda k vnitřnímu vytápění,“ vysvětloval vedoucí střediska městské hromadné dopravy Leo Sedláček.

S naftou prý potíže nemají, koupili tu tzv. arktickou, upravenou právě na nižší teploty. Rozhodující podle něho je, aby vozy vyjely na první trasy ve čtyři hodiny ráno.

„Zjistili jsme například jednu kuriozitu u nejnovějších autobusů. Lidé si nám stěžovali, že u mřížek vepředu u sedadel fouká studený vzduch. Je to ale systém sání, který stahuje studený vzduch od podlah. Dali jsme tam cedulky, že jde o sání, aby to cestující pochopili,“ doplnil Leo Sedláček.

„Snažíme se udělat vše pro to, aby doprava nevázla. Stane se, že máme zpoždění, než například jeden vůz nahradíme druhým. Ale jde přece jen o extrémní podmínky,“ uvedl Leo Sedláček.

(pov)