Ale jedním dechem dodávají: Bylo znát, že lidé mají hlouběji do kapsy. V některých velkých krkonošských areálech zaznamenali propad tržeb proti loňské, rovněž vydařené zimě, až o pětinu.

Část lyžařů odlákala také nově vznikající střediska, konkurence je stále silnější. A zahraniční klientelu zase odradila silná koruna. Nižší letošní tržby se zřejmě projeví v nižších investicích do modernizace vleků a zázemí.

Krkonošští vlekaři se shodují v tom, že ještě většímu úbytku lyžařů zabránili návštěvníci z Polska. „V některých dnech u nás tvoří až polovinu klientely,“ řekl ředitel špindlerovského skiareálu Jiří Beran. „O víkendech u nás Poláci dominují,“ přisvědčil šéf Skiresortu Černá hora Petr Hynek.

Ušetřit a do Alp

Právě Skiresort Černá hora odhaduje letošní pokles návštěvnosti mezi šesti až osmi procenty. „V lednu byly tři týdny se špatným počasím. Vznikla nová střediska, například v Dolní Moravě, Červené Vodě a Koutech, která nám odlákala část klientů zejména z jižní části hradeckého kraje a z Pardubického kraje,“ řekl Hynek. Řada lidí se podle něj také rozhodla vynechat dva až tři víkendy na českých horách a za ušetřené peníze jet do Alp. Místo celotýdenních pobytů na horách také letos Češi preferovali kratší zájezdy.

Středisko Říčky v Orlických horách zatím odhaduje pokles návštěvnosti na přibližně 20 procent. „Lidé mají hlouběji do kapsy. V obavě z budoucnosti také více šetří. Nové lyžařské areály nám vzaly hlavně klientelu z oblasti Brna,“ řekl vedoucí říčského areálu Stanislav Havel.

Více si sezonu pochvalují provozovatelé menších středisek, mnohde měli návštěvnost nadprůměrnou. Ale na tržbách se to přesto ani tady nijak neprojevilo.

Lyžaři neutráceli

„Sezona trvala 105 dní, což je pěkné. Ne však natolik, abychom mohli plánovat nějaké větší investice. Návštěvnost byla celou zimu slušná, ale bylo znát, že lidé častěji než dřív obracejí každou korunu,“ řekl jednatel Ski klubu Hlinsko na Chrudimsku Robert Vokáč.

Nové služby, lanovky a vylepšené zázemí letos nabídl v Pardubickém kraji Skiregion Buková hora či areál Sněžník v Dolní Moravě. Do povědomí lidí se však novinky teprve dostávají. „Měli jsme zhruba dvojnásobnou návštěvnost proti předchozím letům. Zároveň se ale lidi víc rozprostřeli do jiných modernizovaných středisek,“ řekl Petr Vrzal ze Sněžníku.

(kim, čtk)