Masopust, a zvláště několik posledních dní tohoto období, býval pro lidi v minulosti oficiálním svátkem hodování, během kterého bylo třeba se dosyta najíst. Pak následoval dlouhý, čtyřiceti denní půst před Velikonocemi.

A na veselé maškary a hromadu jídla se můžou těšit i lidé na Trutnovsku.

Například již tuto sobotu v Rudníku. Zde na lidi, kromě průvodu masek s harmonikou a vozembouchem, čeká také karneval pro děti na sále obecního úřadu. Pro dospělé je připraveno tradiční posezení ve stanu se zabíjačkovým menu a dalšími dobrotami.

O masopust nepřijdou zájemci ani v Trutnově. Tady se veselice uskuteční v sobotu. Také ve zdejších ulicích nebude nouze o tradiční rej maškar. Navíc jsou přichystány nejrůznější zabijačkové pochutiny, soutěže pro děti, podivuhodné kousky otužilce a mnohé jiné.

Kdo si o víkendu neudělá čas, smutnit nemusí. Na masky a pochutiny se může v úterý 17. února přijet podívat do Vrchlabí. To na veselici zve masopustní básničkou: „Masopust je zase tady, pozvěte své kamarády! Masky sobě přichystejte, do průvodu se přidejte! Jídlo, pití, muzika, veselice veliká!"

Součástí vrchlabského programu bude divadelní hra a tématické hry pro děti. Vrchlabím však výčet rejů nekončí. V sobotu 21. února si maškary dají sraz v Horním Maršově. O týden později se lidé „masopostí" v Hostinném.

Kdo je kdo v reji masek

Masopustní masky bývaly a dodnes jsou velmi rozmanité. Některé, zejména ty zvířecí, mají velmi dlouhou tradici a pocházejí z doby před rozšířením křesťanství.

Medvěda obvykle vede postava medvědáře, který ho vodí na řetězu. S medvědem si musí každá dívka či žena zatančit. Pro hospodářství to přinášelo plodnou úrodu. Dnes vám to ale především přinese veselou zábavu.

Žid patří k maskám, které vytvářejí chaos, a jejich chování bývá poťouchlé. Smlouvají a prodávají, třeba i ukradené věci. Dávají ostatním šňupnout tabáku a hned požadují zaplatit. Kdo tak neučiní, dostane pěkně pytlem.

Turci zase hodně tancují, a proto se do těchto masek nejčastěji oblékají mladí chlapci.

Slaměný v jedné ruce většinou drží rožeň, kam napichuje výslužku, ve druhé karabáč nebo bič. Někde mu přihlížející rozbíjejí o záda staré vyřazené hrnce.

Laufr ve staveních předem zjišťuje, jak budou maškary přivítány.

Samotný pestrobarevný Masopust končívá špatně. Většinou oběšením nebo utopením, případně jinou formou „smrti".