Právě sem chodí pravidelně nakupovat redaktorka Deníku Kateřina Perknerová, která později pomohla vytipovat rodinu Lhotových z Rudníku na Trutnovsku. Ovšem impulz, který Perknerovou okamžitě zaujal, vzešel od dvou mužů. Majitele krámku Miloslava Schmidta a jeho spolupracovníka Yurije Medveděva. Schmidt, sám zdravotně handicapovaný a Medveděv, Ukrajinec, žijící a podnikající v Praze, to sami neměli v životě lehké.

O to větší respekt budí fakt, že je uprostřed kulminujících záplav napadlo oslovit své stálé zákazníky s prosbou o pomoc pro někoho, koho v životě před tím neviděli. „Samozřejmě jsme s hrůzou sledovali televizní reportáže, zachycující utrpení lidí, bojujících s povodněmi. A opět se hodně mluvilo i o kontech, na která mají lidé posílat finanční příspěvky. U nás v krámku je běžné debatovat na aktuální témata se zákazníky.

Nejsme anonymní obchod. A tak samozřejmě i na toto přišla řeč," uvedl Yurij Medveděv. Většina lidí, se kterými se o humanitárních kontech bavil, mu prý odvětila něco ve smyslu vždyť nemáme záruku, že ty peníze skutečně přijdou do ruky někomu, kdo to skutečně potřebuje. „A tak jsme si s Yurijem řekli: pojďme vybrat peníze pro někoho konkrétního. Naši zákazníci to s nadšením přivítali. Peníze přibývaly, říkali jsme si, že je ještě čas, jenže najednou jsme zjistili, že je potřeba urychleně někoho sehnat. A vtom se do věci vložila paní Perknerová, která nám slíbila, že díky kontaktům Deníku po celé republice se pokusí najít vhodné příjemce pomoci," vysvětlil Miloslav Schmidt.

„Je ovšem nutno říci, že ve chvíli, kdy jsme ke kasičce připojili leták, který seznamoval naše zákazníky s onou konkrétní postiženou rodinou z Rudníku, ochota přispívat se mnohonásobně zvětšila. To byl hlavní motiv. Odhaduji, že zhruba devadesát procent našich stálých zákazníků přispělo ať už větší, nebo menší částkou. Kasička se plnila penězi od studentů, penzistů, dětí i jejich rodičů," pokračoval Yurij Medveděv.

„Bylo to chvílemi opravdu dojemné. Ne jedna starší dáma tu nad kasičkou uronila slzu. Nás to taky hodně zasáhlo. U nás je opravdu rodinná atmosféra. S většinou lidí, co k nám chodí nakupovat, se osobně známe. Je jich kolem dvou stovek. Poznali jsme, že se pohybujeme mezi opravdu dobrými lidmi, kteří jsou ochotni pomoci," dodal Miloslav Schmidt.