Ministr dopravy zamítl rozklad Dětí Země proti stavebnímu povolení. „Ve čtvrtek jsem rozhodl o rozkladu ke stavebnímu povolení na stavbu úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem a potvrdil tím právní moc stavebního povolení. Vydané stavební povolení doznalo určitých změn, které zajistí minimalizaci dopadů stavby na okolí a přírodu. Pokud nebudou podány námitky proti výběru nejvýhodnější nabídky na zhotovitele stavby, stavební práce budou zahájeny ještě před Vánocemi,“ oznámil ministr dopravy Martin Kupka ve čtvrtek večer na sociální síti X.

„Ministr dopravy rozhodl na základě doporučení rozkladové komise o právní moci stavebního povolení na D11 Trutnov - státní hranice ČR/PR, kdy částečně změnil vydané stavební povolení a ve zbytku ho potvrdil. Pokud nebudou podány námitky proti výběru nejvýhodnější nabídky, plánujeme stavbu zahájit 19. prosince letošního roku,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Rozkladová komise Ministerstva dopravy řešila rozklad proti stavebnímu povolení, který v září podal spolek ekologických aktivistů Děti Země. 

Dálnici D11 z Trutnova do Královce postaví polská stavební společnost Budimex SA. Na trase vyroste 28 mostů. Jeden z nich, v Poříčí, bude vyšší než Nuselský v Praze.
ŘSD rozhodlo, kdo vybuduje D11. Dálnici v Česku budou poprvé stavět Poláci

Nyní zbývá podepsat smlouvu s vítězem soutěže na stavbu D11, což bude možné po uplynutí zákonné lhůty na podání námitek proti výběru vítěze. Dálnici má vybudovat za 11,352 miliardy korun polská společnost Budimex SA, která uspěla ve výběrovém řízení.

„S rozhodnutím ministra dopravy jsme spokojeni,“ řekl Deníku předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik. „U tří námitek jsme byli úspěšní, takže stavební povolení bylo doplněno o nové podmínky podle našich návrhů, a u čtvrté je vysvětleno, že závazné stanovisko z listopadu 2017 ke zmírnění zásahu dálnice do okraje lesa bylo vydáno jak k umístění, tak i k povolení stavby, takže nebylo nutné ke stavebnímu řízení vydávat další,“ vysvětlil Patrik.

„Za pozitivní hodnotíme podpůrného vyjádření ŘSD k našemu rozkladu, v němž souhlasí s návrhem na uložení podmínky o vedení ekologického deníku, s nímž se bude moci veřejnost během výstavby seznámit, a o způsobu měření intenzit hluku během zkušebního provozu. Škoda, že nás stejně nepodpořilo i město Trutnov,“ uvedl předseda ekologických aktivistů z Brna.

„Rozkladové řízení tedy z procesního hlediska proběhlo podle našeho očekávání, jen jsme čekali, že bude kratší, pokud je tento úsek dálnice D11 považován za tak vysoce prioritní,“ dodal Miroslav Patrik.

Kdy se začne stavět dálnice D11 Trutnov - hranice s Polskem stále není jasné. Zatím tam probíhá archeologický výzkum.
Stavba D11 u Trutnova je stále zablokovaná, aktivisté odmítli jednat s ŘSD

Dálnici D11 z Trutnova do Královce na hranici s Polskem dlouhou 21,1 kilometru postaví polská stavební společnost Budimex SA z Varšavy za 11,352 miliardy korun bez DPH. Vyhrála výběrové řízení. Budimex je největší stavební firma v Polsku, která má 7 tisíc zaměstnanců. Je připravená do měsíce začít. Budimex, ani žádná jiná polská stavební firma, dosud nikdy nezvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu dálnice v Česku.

Dálnice se propojí na hranici s polskou S3, která už je hotová. Na trase dálnice se nejprve začne budovat tříkilometrový úsek v Královci, který by měl být hotový v roce 2025. Celá dálnice z Trutnova na hranice má být hotová podle ŘSD v roce 2027.

„V České republice se účastníme mnoha výběrových řízení. Jsme velmi rádi, že ve výběrovém řízení na výstavbu D11 byla vybrána právě naše nabídka. V Polsku dokončujeme každý čtvrtý kilometr dálnic a rychlostních silnic,“ řekla Deníku mluvčí společnosti Budimex SA Diana Zyglewska.

Předseda spolku ekologických aktivistů Děti Země Miroslav Patrik v rozhovoru pro Deník vysvětloval, proč blokují stavbu dálnice D11 u Trutnova.
Proč Děti Země blokují dálnici D11? Ekologický aktivista Patrik vysvětlil důvody

Půjde o mimořádně náročnou stavbu s dvěma půlkilometrovými tunely, 28 mosty a třemi mimoúrovňovými křižovatkami. „Zakázky dokončujeme včas či dokonce s předstihem. Nemám tedy žádné obavy, jak bude vypadat naše expanze na český trh. Po dvou letech, kdy jsme se na český trh rozhodli vstoupit, jsme podali 32 nabídek za více než 65 miliard korun. Ve třech tendrech včetně dálnice D11 jsme přitom skončili na prvním místě. Věříme tedy, že vše půjde podle plánu a za necelý měsíc budou moci práce na dálnici D11 k polským hranicím začít,“ řekl ředitel pobočky Budimexu v České republice Adam Barszczynski.

ŘSD už také vybralo jako stavební dozor na stavbě dálnice D11 z Trutnova do Královce sdružení firem Infram a Pragoprojekt. Hodnota prací je 121 milionů korun.

Veřejná vyhláška - rozhodnutí k D11 Trutnov - státní hranice. Pro větší rozlišení rozklikněte:

Strana 1. Veřejná vyhláška - společné rozhodnutí i D11 Trutnov - státní hraniceStrana 1. Veřejná vyhláška - společné rozhodnutí i D11 Trutnov - státní hraniceZdroj: Ministerstvo dopravyStrana 2. Veřejná vyhláška - společné rozhodnutí i D11 Trutnov - státní hraniceStrana 2. Veřejná vyhláška - společné rozhodnutí i D11 Trutnov - státní hraniceZdroj: Ministerstvo dopravy