"Aplikace Záchranka se v roce 2018 spojila s Horskou službou, kterou si na horách mohou uživatelé přivolat samostatným tlačítkem. Novinky, které jsme ve středu spustili, navazují na naši snahu nabídnout všem uživatelům Záchranky nejen možnost si v tísni přivolat pomoc, ale také nástroje, které zaručí, aby se do tísňové situace vůbec nedostali," uvedl ředitel a autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Nová funkce navazuje na klasické papírové knihy vycházek a túr z horských chat. Umožní uživatelům naplánovat si trasu výletu, konkrétní cíle, které chtějí zdolat a zadat předpokládanou časovou náročnost. Lze také zadat členy skupiny a kontakty na osoby blízké. V nastaveném čase aplikace vyzve uživatele, aby potvrdil, zda v pořádku dorazil do cíle.

Pokud dá uživatel zpětnou vazbu o dosažení cíle, aplikace záznam o túře odstraní. V případě, že na výzvu nereaguje on, členové skupiny nebo jeho blízcí, dojde k automatickému kontaktování Horské služby v dané oblasti. "Pokud budou sami turisté, skialpinisté nebo běžkaři pečliví a záznam udělají, budeme v reálném čase vědět, zda nejsou v nouzi. To nám velice pomůže, mimo jiné i v plánování možných výjezdů našich záchranářů," řekl René Mašín, náčelník Horské služby ČR.
Aplikace Záchranka funguje v úzké spolupráci s Horskou službou od roku 2018. Po stisku nouzového tlačítka aplikace podle GPS signálu rozpozná, zda se uživatel nachází v horské oblasti a na základě této informace je kontaktována nejen zdravotní záchranná služba, ale také dispečink Horské služby. Z celkového počtu 70 000 tísňových volání, které byly z aplikace Záchranka provedeny, bylo více jak tři tisíce předáno Horské službě.

Nový modul Horské služby bude mít v aplikaci Záchranka nově svoji vlastní ikonu na spodní liště aplikace. Po jejím rozkliknutí se uživatelům naskytne možnost přivolat Horskou službu samostatným tlačítkem, zjistit lavinové nebezpečí či výstrahy pro danou oblast a použít elektronickou knihu túr. V platnosti zůstává, že aplikace nebude kontinuálně sledovat polohu uživatele.
Mobilní technologie znamenají velkého pomocníka i pro horské záchranáře. Výrazně jim usnadňují pátrání. "Pokud se někdo dostane do potíží, má nainstalovanou aplikaci Záchranka a zašle nám zprávu, tak vidíme, kde se nachází a lépe se nám hledá. Měli jsme řadu takových případů, které nám usnadnily vyhledávání zraněných nebo ztracených osob. Bylo to nejen v terénu, ale i na sjezdovce. Aplikace Záchranka určí přesněji místo, než nám ho jsou lidé schopni popsat," vysvětlil náčelník Horské služby Krkonoše Pavel Jirsa.

"Dříve jsme měli spoustu záchranných akcí přímo v terénu, kdy lidé nevěděli, kde se nacházejí a bloudili. Toho ubývá kvůli informacím v mobilech. Lidé si sami najdou v telefonu mapu nebo přes aplikaci Záchranka nám odešlou souřadnice a my víme přesně, kam jít. To je obrovská pomoc," připomněl Jirsa.
Aplikace Záchranka byla ve spolupráci s CzechTourismem přeložena také do angličtiny, němčiny a polštiny. Zahraniční návštěvníci tak mohou aplikaci užívat bez jakýchkoliv omezení. Pokud se chystají do českých hor, mohou využít všechny její funkce k bezpečnějšímu pohybu v terénu.

Aplikace Záchranka dlouhodobě přináší inovace do oblasti přednemocniční neodkladné péče. V loňském roce například jako první v EU spustila celoplošně možnost videohovoru na linku 155. Po pětiletém fungování na území České republiky má aplikaci Záchranka nainstalováno již 1 600 000 uživatelů. Od roku 2016 zaznamenal dispečink Zdravotnické záchranné služby více než 70 000 volání prostřednictvím aplikace, což znamená asi 60 zavolání o pomoc denně. V souvislosti s aktuální pandemií covidu-19 odebírá v Česku více než 1 000 000 lidí push notifikace upozorňující na nová hygienická opatření a doporučení.
Novinkou mobilní aplikace Záchranka je elektronická kniha túr.