Na mnohých základní školách přibylo dotykových tabulí, projektorů, modernizovaly se tam počítačové učebny, školy pořídily elektronické tablety či vybudovaly internetové wi-fi sítě.

Telefony ale jsou nadále zapovězené. Tak, aby děti při vyučování nijak nerozptylovaly. Ve většině škol zůstává jedním z pilířů vnitřních řádů vypnutí či úplné ztišení mobilního přístroje.

I přesto, že soukromé telefony často slouží také jako pomůcky při vyučování.

„Využití chytrých telefonů v hodinách vidím jako velké plus. Ve výuce je využíváme, například ve fyzice nebo v matematice. I některým jazykářům se hodí," řekl ředitel Základní školy Karla Klíče Hostinné Jaroslav Sogel. Jedním dechem ale dodal: „Vše se musí korigovat. Takové vymoženosti mohou mezi žáky při zneužívání snadno sklouznout třeba ke kyberšikaně, která se často odehrává i mimo školní zařízení. A s tím už jsme se bohužel setkali. Policii v poslední době máme na škole každý rok."

„U nás používá telefony při vyučování třeba češtinářka při slohu. Problémy s tím zatím nijak neevidujeme, v řádu to máme jasně ošetřené," řekla Edita Vaňková, ředitelka královédvorské ZŠ Podharť. „Děti do školy telefony nosí, tomu se nevyhneme. Mohou mít mobil zapnutý, aby se jim ohlásil nepřijatý hovor. Jinak ale přesně vědí, kdy ho mohou používat a kdy ne," dodala ředitelka Vaňková.

Mobily ve škole. Ano či ne?

Výukových metod může být s mobilem více. A nemusí jít jen o využívání funkce kalkulačky.

„My se třeba při slohu, kde se dají mobily využít, bavíme o komunikaci, o způsobech konverzace, o emailové poště. Rozmlouváme o tom, na co všechno se dají moderní přístroje prakticky využít," sdělila učitelka češtiny ze ZŠ Podharť Dvůr Králové Stanislava Vojtíšková a pokračuje: „Ve většině případů děti už chytré telefony vlastní. Pokud výjimečně ne, pracují ve dvojici. Ukazujeme si, jaké mobily mají možnosti. A myslím si, že tahle hodina děti hodně baví."

Pokud ve škole problémy nejsou, obvykle vedení na jejich inovativní využití ve výuce přistupuje. V případě zneužití ale nastávají nekončící trable a represe.

Některé školy musely vypsat absolutní zákaz mobilů. „Žáci se občas nedokáží soustředit, mají intenzivní potřebu smskovat a posílat obrázky. Přerůstá to v závislost a několikrát jsme museli využít psychologa," doplnila ředitelka, která si nepřála být jmenována. „Zákaz byl jediným a posledním řešením. Žáci ale v nutných případech samozřejmě mohou komunikovat s rodiči. V hodinách i o přestávkách ale telefon zůstává vypnutý v tašce."

A tak i v těchto případech musí školská zařízení přistupovat k osvětě a prevenci, k jakési záchranné brzdě.

„Snažíme se s rodiči komunikovat a užívání mobilů s nimi konzultovat, je to ale nekonečné. Problémy totiž obecně jsou, bohužel i na prvním stupni. Děti se s novými telefony chlubí, navíc jsou to drahá zařízení," pokračoval Jaroslav Sogel, ředitel ZŠ Karla Klíče Hostinné. „Náznaky kyberšikany se snažíme řešit okamžitě. Ve škole si to ještě pohlídáme, ale co se děje ve dnech volna a po večerech už ovlivnit nedokážeme. Naštěstí se k nám takové problémy od dětí často dostávají. Je to pak o důvěře žáka s učitelem. Musíme zamezovat sebepoškozovacím sklonům. Takovou šikanu kázeňsky ve škole trestat nemůžeme i přesto, že to ovlivňuje výuku," dodal.