Během letních měsíců tu běžně projdou stovky lidí, projíždí tu i cyklisté na cestě z Jestřebích hor do Ratibořic. Most mezi úpickým Sychrovem a Havlovicemi je však v dezolátním stavu. Lidé tak při toulkami regionem musí volit náhradní trasy.

Jako první na nevyhovující stav mostní konstrukce upozornili policisté už v roce 2014. „V podstatě jsme ani nevěděli, že most patří firmě Juta. Při privatizaci se na něj zapomnělo. Všechny prvotní problémy jsme napravili, v řádech desetitisíců korun jsme opravili mostní pilíř, zábradlí i povrchový beton,“ řekl Jiří Vlášek, výrobní ředitel úpického závodu.

Před několika měsíci však firma most uzavřela nadobro. Instalovala sem cedule se zákazem vstupu i masivní zátarasy, které zabetonovala. „Statik konstatoval, že je most třeba okamžitě uzavřít. Hrozí jeho zřícení,“ vysvětlil Jiří Vlášek. „Odpovědná osoba při problému jsem já jako správce majetku. Nemohu si vzít na zodpovědnost, kdyby se někomu něco stalo. Rozumím, že je to nepopulární řešení, protože most používá široká veřejnost. Ale jiná varianta nebyla,“ dodal ředitel úpického závodu firmy Juta.

Most pro pěší a cyklisty v úpické části V rokli přitom stojí už od 60. let minulého století. Pětadvacet metrů dlouhá konstrukce výrazně zkracovala cestu mezi oběma břehy Úpy.

„Dříve tu byla dřevěná lávka, kterou tato železobetonová konstrukce nahradila. Když se v Úpici hrála 2. fotbalová liga, chodili tudy tisíce lidí na fotbal. Most byl maximálně pro pět lidí a učitel Hermoch tu hlídal, aby lidí chodili opravdu maximálně po pěti,“ vzpomíná Petr Hejna z Havlovic.

Firma uvažovala, že přes řeku usadí alespoň provizorní lávku. Kvůli širokému korytu řeky by však pronájem konstrukce vyšel velmi draze. „Náklady na demolici a stavbu nového mostu se šplhají do milionů korun. Narušené jsou i pilíře, které jsme opravovali, velká voda je však před několika lety znovu podemlela. Mrzí nás, že jsme museli k tomuto kroku sáhnout, ale všichni víme, co se s mosty v republice v posledních letech děje,“ vysvětluje generální ředitel Juty Jiří Hlavatý.

Co bude s mostem do budoucna přitom není nyní zcela jasné. „Chceme pokračovat v jednání se starosty Havlovic a Úpice. Most je důležitý spíše po veřejnost, my jako výrobní závod na něm ale bohužel velký zájem nemáme,“ říká otevřeně Jiří Vlášek.

„Lidé by tudy opravdu neměli chodit. Proto jsme už zvýšili původní překážku, kterou hlavně mladí snadno překonali. Most hrozí zřícením, pro lidi je rozumnější, pokud ho obejdou přes město nebo přes horní cestu do Havlovic,“ vyzval mechanik úpického závodu Juta Ladislav Cerman.