Přístupné zůstane do 24. září. Zároveň vyjel poprvé v letošním roce historický vlak tažený ozubnicovou lokomotivou. Železniční společnost Tanvald, která muzeum zřídila a zasloužila se také o záchranu několika unikátních ozubnicových lokomotiv, plánuje podobných nostalgických jízd na letošní letní turistickou sezonu ještě deset.

S námi zvládnete i 58 promile

„Letošní novinkou v našich vlacích je barový vůz BalmBISTRO, který vznikl přestavbou jednoho z historických vagonů,“ řekl Jaroslav Smištík z Železniční společnosti Tanvald. Snahou provozovatelů bylo nabídnout cestujícím větší komfort a občerstvení s heslem „S námi zvládnete i 58 promile“. „Myšleno ovšem není promile alkoholu v krvi, ale stoupání trati,“ upozornil Smištík.

Novinkou letošních jízd jsou také obrazovky, na nichž mohou cestující živě sledovat průběh jízdy ze stanoviště strojvedoucího. „Mezi lidmi je o tenhle pohled velký zájem, není ale možné, aby se všichni nacpali do kabiny strojvedoucího,“ poznamenal Smištík. Ve stanicích budou moci cestující na obrazovkách sledovat dokument o zubačce.

Ozubnicová trať z Tanvaldu do Harrachova slaví letos 109 let. Provoz na ní začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je totiž nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.
Železniční muzeum vybudovala parta nadšenců v nevyužívaných prostorách kořenovského nádraží. Asi nejcennějším exponátem je kus kolejí s ozubnicí a ozubeným kolem z lokomotivy. Z části nevyužívané trati ho dovolila vyříznout Správa železniční dopravní cesty. Na trati je totiž ozubnice v místech, kde ji lidé nemohou vidět. „Už v příštím roce by ale měli dostat možnost se na ozubnici podívat za jízdy, chceme totiž upravit dva vozy pro posunovače tak, že v dřevěné podlaze budou skleněné poklopy, jimiž bude na koleje a ozubnici vidět,“ dodal Smištík.

Historické vlaky do Polska nemohou

V muzeu je také historický stožár elektrického vedení, který připomíná, že z Kořenova do Harrachova a dál do Polska byla trať už v první polovině minulého století elektrifikovaná. V té době patřila k nejmodernějším ve střední Evropě. Dnes tam však jezdí jen motorové vlaky. Trať do polské Sklářské Poreby byla od roku 1945 ještě do loňska zavřená. Díky dotacím z evropských fondů prošla ale železnice rekonstrukcí za 160 milionů korun a na podzim bylo po 65 letech možné obnovit přeshraniční provoz. Historické vlaky ale končí v Harrachově, do Polska totiž nemohou