Další peníze bude kraj hledat v průběhu roku, doufá v lepší vývoj příjmů a také v evropské dotace. Novináře o tom informoval hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp.

V první fázi je připravena oprava 16 úseků komunikací za 37,5 milionu korun. Většinou jde o silnice v Jizerských horách a Krkonoších a také několik silnic na Českolipsku. Opravy by se mělo dočkat zhruba devět kilometrů komunikací, jejichž stav je vesměs havarijní. Nejdražší bude oprava bezmála dvoukilometrové silnice z Horního Polubného na Souš, která přijde na více než šest milionů korun. Čtyři miliony bude stát oprava silnice v Pasekách nad Jizerou a komunikace z Jestřebí na Provodín.

Řada silnic se oprav zatím nedočká

Na většinu silnic se ale zatím nedostane. Opravu by potřebovala třeba silnice z Kořenova na Polubný, náklady se ale odhadují na bezmála 17 milionů korun. Téměř 15 milionů by bylo potřeba na opravu křižovatky silnice na Souš s hlavní silnicí na Harrachov. Na více než 12,5 milionu korun se odhadují náklady na opravu opěrné zdi v Roztokách u Jilemnice, tam by navíc potřebovala opravit i místní silnice, což ale představuje dalších více než 11 milionů korun. Na tyto opravy ale zatím kraj nemá.

Liberecký kraj si v roce 2006 půjčil na opravy svých silnic II. a III. tříd 750 milionů korun a další stamiliony získal z evropských fondů, přesto to stále nestačí. V současné době proto připravuje další úvěr na rekonstrukci mostů, které jsou rovněž v havarijním stavu. Půjčit si chce půl miliardy korun na opravy 53 mostů, které plánuje uskutečnit v letech 2011 až 2013. Uzávěrka nabídek byla v pondělí. „Dostali jsme čtyři nabídky úvěru, komise se s nimi teprve seznamuje. Přijetí úvěru bude ale muset schválit zastupitelstvo,“ řekl ČTK mluvčí krajského úřadu Jiří Langer.

Liberecký kraj vlastní 2100 kilometrů krajských silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na území kraje. Přes stamilionové investice je stále zhruba 40 procent z nich v nevyhovujícím či havarijním stavu. Na kompletní opravu zchátralých silnic a mostů by kraj potřeboval tři miliardy korun. Krajská správa silnic neudržuje v zimě pouze 85 kilometrů silnic, po nichž nejezdí veřejná doprava, vedle krajských komunikací udržuje také téměř 400 kilometrů komunikací prvních tříd pro ministerstvo dopravy.

Náklady na zimní údržbu kraj snížil

V průměru stojí kraj zimní údržba silnic II. a III. tříd kolem 134 milionů korun ročně. Krajská správa silnic dostala ale loni na podzim za úkol snížit náklady na zimní údržbu, kraj totiž kvůli očekávaným nižším příjmům zkrátil letos příspěvek na správu a údržbu silnic o 11 procent na 272,8 milionu korun. Díky lepší organizaci práce se náklady na zimní údržbu podařilo snížit a podle Seppa by se měly pohybovat kolem 100 milionů korun. Předchozí zima stála kraj 138,065 milionu korun a v zimě 2005/2006 přišla údržba krajských komunikací na 167,51 milionu.

(čtk)