„Zastupitelstvo řeší toto téma osm let. Za tu dobu již na Sněžce bylo několik politiků, kteří o tom mluvili a slibovali…,“ posteskl si v úvodu včerejší tiskové konference starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek. Kde je „zakopaný pes“? Projekt v hodnotě 330 milionů korun nemá jistý příspěvek 7,5 procenta od státu v rámci dotace Evropské unie, což je zhruba 24 milionů.

Celková dotace by měla činit 230 milionů, zbytek doplatí město z našetřených peněz a úvěru na 75 milionů, který bude splácet 10 až 15 let. Pokud však vypadne státní příspěvek, projekt bude ohrožen. Výstavbu lanovky podporuje i Královéhradecký kraj. Hejt〜man Lubomír Franc uvedl, že kraj bude nyní jednat o dalším postupu, jak pro projekt zajistit peníze. „V případě nouze by bylo na zvážení zastupitelstva, zda by Peci kraj poskytl tyto peníze,“ připustil hejtman.

Původně Region Severovýchod v polovině září pozastavil přidělování dotací pro projekty z Regionálního operačního programu. Reagoval tím na srpnové rozhodnutí vlády, že stát nebude od roku 2011 na jejich spolufinancování přispívat. V září ale vláda rozhodla, že programy peníze dostanou.

Nyní je v běhu výběrové řízení na dodavatele stavby lanovky. Dokumentaci si vyzvedlo přes deset firem. S vítězem však město smlouvu podepíše, až teprve poté, kdy bude jasné financování.

Co slibují změny

Nově by měla vzniknou lanovka se čtyřmístnými kabinami.
Doba jízdy v prvním úseku by měla být 5,2, v druhém 6,6 minuty. Doposud je doba jízdy 11 respektive 13,5 minuty.
Dolní stanice bude přesunuta blíže k centru města.

close zoom_in

SOUČASNOST A BUDOUCNOST. Se stavbou nové lanovky na Sněžku by se mělo začít na jaře příštího roku. Vše nyní závisí na penězích z Regionálního operačního programu Severovýchod.

První plány rekonstrukce leží v šuplíku už přes 20 let

Pec pod Sněžkou – Více než dvacet let se už v šuplíku architektů povalují plány na stavbu nové lanovky na Sněžku. Její krkolomný příběh se začíná rozplétat až nyní. Přitom projekt nové kabinové lanovky byl připraven už v roce 1987, po revoluci však bylo rozhodnuto, že stavbu je nutné znovu posoudit s ohledem na ochranu životního prostředí. Poté v roce 1995 změnila lanová dráha majitele, získalo ji město Pec pod Sněžkou, které od začátku usiluje o zásadní rekonstrukci. Největší třecí plochy byly s ochranáři Krkonošského národního parku.

Kompromis, díky němuž správci parku s rekonstrukcí lanovky až na vrchol vyjádřili souhlas, vznikal několik let. Problémy nastaly i s redukovaným plánem vybudovat dráhu pouze na Růžovou horu. Město totiž usilovalo o výstavbu nového lyžařského areálu v chráněném území na úpatí Růžové hory. Tento podnikatelský záměr měl ufinancovat stavbu lanovky. V momentě, kdy se začala rýsovat možnost získání dotace, Pec od budování růžovohorského areálu us〜toupila a správci parku kývli na rekonstrukci lanovky až na vrchol.

Investice představuje 400 milionů korun. Město bude muset vložit 10 až 15 procent vlastních prostředků. „Takový úvěr jsme schopni splácet z provozních výnosů,“ uvedl před časem starosta Alan Tomášek.

Nyní došlo k zásadnímu rozhodnutí Evropské komise. Ta oznámila, že žádost radnice v Peci pod Sněžkou o finanční dotaci z evropských fondů není v rozporu s evropskými pravidly.

Konstatovala též, že lanovka je nejšetrnější dopravní prostředek a ve skutečnosti nahrazuje potřebu hlavní přístupové cesty. (jm)