Toto obíhání „od čerta k ďáblu" se má však změnit. OSSZ totiž využilo výdobytku moderního světa, a tak jako se jde například předem přes počítačovou aplikaci nahlásit na registr vozidel, tak stejně by měl fungovat i online systém objednání schůzky právě na „sociálce". A to i na pobočce v Trutnově. Podle republikové tiskové mluvčí OSSZ Jany Buraňové základní smysl novinky spočívá v tom, že si lidé mohou schůzku naplánovat tak, aby jim termín vyhovoval co nejlépe a dobře zapadal do jejich rozvrhu.
Online i postaru
Jak se objednat:
Služba online objednání je k dispozici na webové adrese http://objednani.cssz.cz/.
Klienti si mohou rezervovat termín na níže uvedené služby:
• Žádost o důchod – starobní, invalidní, pozůstalostní
• Žádost o důchod s mezinárodním prvkem
• Žádost o vystavení potvrzení o bezdlužnosti
• Žádost o povolení splátek dlužného pojistného (penále)
• Žádost o určení příslušnosti k právním předpisům sociálního zabezpečení pro zaměstnance (vyslání, souběh, výjimka, formuláře A1).
U jednotlivých agend je k dispozici objednávací kalendář.
V pilotním provozu je možné využít pro objednávání pracovní dny pondělí a středu.
Předpokládaná doba schůzky je prozatím vymezena na 30 minut.
„Přijít se poradit nebo si vyřídit záležitosti týkající se agendy sociálního zabezpečení lidé mohou bez objednání i nadále každý pracovní den, tedy od pondělí do pátku, v běžných úředních hodinách OSSZ," informovala Jana Buraňová s tím, že všichni klienti – tedy občané, zaměstnavatelé a podnikatelé – mohou nový objednací systém využívat od konce letošního března.
Novinka však zatím příliš lidi neoslovila. Tedy alespoň ne v Trutnově.
Ťukání na dveře sociálky nahradí datlování do klávesnice počítače
Na trutnovské „sociálce" je od začátku dubna možnost objednat se přímo k úřednici přes webové rozhraní Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ).
Jako šafránu
Lidé z Trutnovska však zatím tuto službu příliš nevyužívají a objednávek je jako pověstného šafránu. „Od spuštění aplikace zatím na pracovišti v Trutnově evidujeme dvě online objednávky. Obě pocházejí z dvacátého dubna. Jedna se týkala žádosti o vystavení Potvrzení o bezdlužnosti a druhá žádosti o starobní důchod," uvedla tisková mluvčí OSSZ Jana Buraňová.
Prozatím je však online systém jen ve fázi „vychytávání much". „Jedná se o pilotní provoz, který po určité době potřeby svých klientů vyhodnotí. Velkou výhodou systému bude nepochybně i to, že si ho každá OSSZ bude moci přizpůsobit svým potřebám a možnostem – v zásadě se dá říci, že online objednávkový systém bude ušit přesně na míru klientům, kteří jsou s konkrétní OSSZ v kontaktu," uvedla Šárka Buraňová s tím, že na vypracování online systému objednávání si správa sociálního zabezpečení nenajala odborníky „zvenku", ale připravil ho tým zaměstnanců z IT oddělení OSSZ. „Vznikal tedy s minimálními náklady a v krátkém čase. Výsledky pilotního provozu chceme vyhodnotit v průběhu května," dodala mluvčí.