Jak ministr dopravy Vít Bárta řekl před měsícem v Hradci, Pardubicích a poté i v Chrudimi, kam přijel i přes zapnutý majáček kvůli zácpě s 15minutovým zpožděním: přednost mají lidé, nikoliv řidiči. Přeloženo do češtiny, drsně osekané investice na dopravní stavby půjdou přednostně na obchvaty měst a obcí; dálnice musí počkat. Více se můžete dočíst ZDE.

Dočkat by se tak mohly obchvaty zoufale ucpané Chrudimě, Náchoda a také západní průtah Pardubicemi kolem Parama a přes křižovatku Trojice.

Tyto, už dříve zmiňované priority, včera potvrdili zmocněnci ministra dopravy Víta Bárty, které v jednotlivých krajích pověřil sestavením investičních priorit.

Poslanec Jiří Štětina v Královéhradeckém kraji jede s hotovým soupisem do Prahy už dnes, jeho pardubická stranická kolegyně Štěpánka Fraňková se tam chystá na počátku listopadu.

„Z obchvatů je jednoznačně nejpotřebnější přeložka státovky kolem Náchoda, dále pak obchvaty Jaroměře a Nové Paky. Pro Hradec Králové je ale nutné také zprovoznění úseku dálnice D11 až k Jaroměři, minimálně však k Plotištím ke sjezdu na jičínskou I/35,“ řekl Štětina.

Nejvíce by pomohlo pokračování R35

Fraňková zase potvrdila jako prioritu obchvat Chrudimě a průtah kolem pardubického Parama. Kompletní seznam zveřejní za 14 dní.

Oběma krajským městům by přitom nejvíce pomohlo pokračování výstavby dálnice R35 z Opatovic nad Labem na „Hradubické“ státovce, kam vede krátká spojka z D11, dále k Vysokému Mýtu. To by z obou měst odklonilo nynější tranzit z Prahy na Moravu.

Poslanec Štětina je dokonce zcela konkrétní: stačilo by k tomu postavit 12,5 kilometru dlouhý úsek do Časů, které leží napůl cesty mezi Sezemicemi a Holicemi. „Kdyby se podařilo postavit aspoň tyto dva krátké úseky D11 a R35, Pardubicím a Hradci by to nesmírně ulevilo,“ tvrdí.

To má sice pravdu, nijak by to ovšem neřešilo situaci v obcích na současné státovce I/35 mezi Holicemi a Litomyšlí. Ty by pak hustou dopravou pravděpodobně trpěly ještě víc než doposud. „Pětatřicítka“ by pak totiž začala konkurovat brněnské D11.

NEJPOTŘEBNĚJŠÍ OBCHVATY NA VÝCHODĚ ČECH

Náchod – Město ucpané tranzitem do Polska. Protestní blokády občanů doposud ničemu nepomohly. Obchvatu nyní svitla naděje, ale za cenu úspor: plánované dva tunely (Kramolna a Dolní Radechová) buď nebudou vůbec, nebo aspoň kratší. Takto má ale šanci na brzkou výstavbu.

Chrudim – Jedno z nejucpanějších měst země, ani zde nepomohly blokády aktivistů. Obchvat má smysl jen tehdy, pokud se postaví v celé délce (i kolem Slatiňan). Jinak se problém pouze přesune z jedné strany města na druhou. Více o chrudimském obchvatu se můžete dočíst ZDE.

Pardubice – Přestavba zoufale ucpané křižovatky Paramo na obchvatu města, společně s nedalekou křižovatkou Trojice u nádraží ČD. Sotva kilometrový úsek je velmi náročný finančně i technicky. Pardubicím by rovněž pomohla výstavba jihovýchodního a severovýchodního obchvatu.

Jaroměř – Platí totéž co v Chrudimi: bez navazujícího úseku R11 do Hradce Králové značně postrádá smysl.

Hradec Králové – Město plánuje již několik let stavbu severní tangenty a jižního obchvatu města.

Další potřebné obchvaty: Nová Paka (nehodový úsek I/16), L. Bohdaneč (tranzit na D11), Vysoké Mýto (přetížená I/35).

Kamil Dubský