Podle slov předsedy Josefa Semeckého, například v letní sezóně letošního roku svezli bezmála tisícovku zájemců soupravou starých vozidel s kapacitou 200 přepravovaných lidí, taženou parní lokomotivou.

Většina vagonů pochází z koncernu Ringhoffer, vyrobených převážně v letech 1938 až 49. Jejich rekonstrukce je náročná časově i finančně. Proto opravy některých vagonů trvají roky, na jedné parní lokomotivě dokonce pracovali členové sdružení skoro patnáct let.

Turnovskými prostorami lokomotivního depa nás tento týden provedl jeden z členů klubu, Pavel Láska. Ukázal nám rekonstruovanou parní lokomotivu, známou pod přezdívkou „Kafemlejnek“ s rozvodem plochými šoupátky a s ložisky hnacího ústrojí z mosazné kompozice. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1913 a její nejvyšší rychlost je 40 kilometrů za hodinu. Láska předvedl i nákladní dvou a čtyřosé vagony pro přepravu materiálu i zvěře, staré „dřevěné“ vagony pro přepravu cestujících, dokonce i jediný dochovaný vůz v republice, tehdejší prototyp s diesel-elektrickým pohonem pro přepravu cestujících z roku 1932 s typovým označením M 234001.

„Ten se sice tenkrát neosvědčil, skončil pro poruchy poslední jízdou někde v roce 1973, ale stal se předchůdcem pozdějších, mnohem známějších Modrých šípů,“ konstatoval Láska.

Mnoho kolejových vozidel se klubu podařilo zachránit za cenu šrotu, jiné museli koupit a některé unikátní prý i ne příliš levně. Pomohli nejvíce sponzoři, avšak peněz je prý stále nedostatek a klub je vděčný za každou podporu.

„Letní propagační jízdy po tratích Českého ráje nám zaplatí provozní režii, avšak na materiál pro opravy sháníme peníze všude. To, že je naši členové dělají zcela zdarma, je zcela samozřejmé,“ dodal Láska.

Členové klubu jsou rádi, že v turnovském bývalém lokomotivním depu získali vhodné přístřeší. Stali se totiž jedním z posledních míst v republice, kde uchovávají zcela unikátní historická železniční vozidla pro budoucí generace.

(gr)