Přiznalo to ostatně samo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kterému státovky a dálnice patří. Spočítalo, že na opravu rozbitých úseků hlavních „státovek“ v Pardubickém kraji by – hlavně po letošní zimě – potřebovalo 919 milionů korun. To je vůbec nejvíc z celé republiky.

Pardubický kraj přitom patří mezi ty menší regiony. Například ve větším a hlavně hornatějším Královéhradeckém kraji tamní pobočka ŘSD propočítala náklady na opravy hlavních silnic jen na 618 milionů.

„V Pardubickém kraji už řadu silnic I. třídy nelze řešit vysprávkami jako doposud. Stav zdejší silniční sítě je místy opravdu zoufalý. Někde už je narušené i podloží vozovek, lokálních záplat se musejí obnovit celé úseky,“ vysvětlila mluvčí pražského ústředí ŘSD Martina Vápeníková. Že by se zdejší řidiči konečně brzo dočkali cestování bez kličkované mezi výmoly?

Naději umocňuje douška silničářů, že Státní fond rozvoje dopravní infrastruktury přihodí k již jistým 4,1 miliardy na celou republiku další miliardu navíc. Nadšení však včera zchladil Jiří Hostaša z pardubické správy ŘSD: „Těch 919 milionů je spíše seznam zbožných přání, která bychom potřebovali udělat. A to nikoliv v horizontu jednoho roku, ale spíše čtyř nebo pěti let,“ mírní optimismus Hostaša.

Zajímavé je také další srovnání: Zmíněných 919 milionů je zhruba tolik, kolik stojí stavba pouhých dvou kilometrů zbrusu nové dálnice. Výčet finančních požadavků krajských správ přitom ŘSD postavilo na auditu škod způsobených letošní zimou.

Za zimní údržbu ŘSD utratilo o třetinu víc peněz než vloni. Na hlubokou podfinancovanost silniční sítě si stěžují i pardubičtí krajští silničáři, kterým patří komunikace II. a III. tříd. „Státnámje předal ve zbědovaném stavu. Mnohde jsou povrchy staré 20 či 30 let,“ posteskl si jejich šéf Miroslav Němec.