„Když přijedeme k dopravní nehodě, máme vypracované postupy, které bychom měli v rámci bezpečnosti dodržet. Dělá se takzvaná třífázová ochrana kvůli možnému zahoření auta: můžou být problémy s poškozenými kabely od elektriky, takže může dojít ke zkratu, v důsledků proražení nádrže může dojít k úniku paliva… Je tedy třeba vozidlo zabezpečit tak, aby k požáru nedošlo,“ říká velitel družstva Petr Křapka.

Pokud je v autě zraněný, měl by být vůz zabezpečen ještě proti pohybu, aby nedošlo ke zhoršení jeho zdravotního stavu. „Při zásahu bychom ještě měli dbát na to, abychom lidem v autě ještě více neublížili. Je třeba je ochránit před úlomky skla, když je potřeba vyrazit okna, a tak dále,“ vysvětluje Křapka.

Podle toho, kde se postižený nachází, je nutné se do auta dostat a zraněného vyprostit. „K dispozici máme hydraulický rozpínák a hydraulické nůžky. Rozpínákem lze otevřít dveře. Stačí najít nějakou vhodnou skulinu, třeba mezi dveřmi a sloupkem, rozpínák poté dveře vytrhne,“ podotýká Petr Křapka a dodává: „Když bychom nemohli člověka z auta vyprostit ani pak, tak přijdou na řadu nůžky a musíme postiženého z auta ´doslova vystříhat.“

Je pro zajímavost: rozpínák váží zhruba dvacet kilo, hydraulické nůžky mají okolo patnácti kilogramů.