Veteráni výrobou do roku 1945 přítomným ukázali, že oni do starého železa rozhodně nepatří. Letošního ročníku se zúčastnilo přes padesát vozidel a patnáct motocyklů s českými, slovenskými i německými posádkami.

Páteční i sobotní dopoledne mohli kolemjdoucí obdivovat krásu starých strojů na Valdštejnově náměstí v Jičíně, odpoledne patřila vyjížďkám, v pátek to byl pouze výlet, v sobotu přišlo na řadu soutěžení. ,,V žádném případě tu ale nejde o rychlost, jezdci plní po trase různé disciplíny, mimo jiné se hodnotí i dobové kostýmy,“ prozradil organizátor soutěže Jan Zápotocký z Veterán Car Clubu v Jičíně.

V neděli čekala na účastníky spanilá jízda do Lomnice nad Popelkou, kde byla vyhlášena soutěž elegance, nejkrásnější motocykl podle odborné poroty byl Royal Enfield (1923) a vůz Praga Mignon (1928), u diváků zvítězil motocykl Ariel (1934) a automobil Laurin & Klement z roku 1927. Když jsme u těch nej, nejstarším vozidlem soutěže byl Ford – T z roku 1919. I naprostý neznalec historických vozů mohl odhadnout období jejich vzniku. Myslíte si, že Angličani jsou výstřední tím, že mají volant na pravé straně? Za první republiky platilo to samé i na území Československa. Až po příchodu Němců se posunul volant na druhou stranu. ,,Vyhovují mi oba způsoby, nevidím v nich žádný velký rozdíl, s volantem nalevo se ale lépe předjíždí,“ poznamenal člen Veterán Car Clubu Vlastimil Šimko.

Pro Zdeňka Skalského z Vrchlabí, který navštívil jičínské náměstí v pátek s manželkou, znamenala výstava vozů především nostalgii: ,,Můj tatínek Sláva Skalský pracoval ve Špindlerově Mlýně jako jediný z taxikářů české národnosti. Taxíky byly za první republiky velmi využívané, protože ještě nejezdily autobusy. Nejdříve vlastnil Škodu Cabrio, později měl Pragu Alfa, která je tu dnes i vystavená. V ní mě táta jako malého často vozíval. Po roce 1948 byla tato auta znárodněna, dána do komunálních služeb a později do šrotu. Bohužel.

Tereza Černá