Stavba o délce zhruba 8,5 kilometru začala v září roku 2022 a dokončení se plánuje na příští léto. Obyvatelé místních částí se museli smířit se stavebním ruchem a řidiči s objížďkami kvůli uzavřeným silnicím v Heřmanicích a před Štikovem.

„Pokračujeme podle harmonogramu, termín zprovoznění zůstává stejný, takže jsme se přiblížili k poslednímu roku výstavby. Zemní práce, které si vyžádaly uzavírku v Heřmanicích jsou zhruba v polovině. Probíhá tam přestavba místní komunikace na křižovatku s budoucím obchvatem,“ sdělil Jiří Pöschl ze společnosti Porr, která je zhotovitelem stavby.

Pokročilo také budování 423 metrů dlouhé estakády nad údolím Štikovské rokle. Jedná se o nejdelší z šestnácti mostů na obchvatu.

„Nosná konstrukce je ve dvou třetinách. Máme zabetonované šesté pole z osmi,“ upřesnil Jiří Pöschl.

Nejviditelnější částí stavby je nyní kruhový objezd u Vidochova, kde začne severní napojování obchvatu na hlavní tah z Jičína do Krkonoš. Přetíženou silnici čeká od příštího největší zatěžkávací zkouška.

„Na okružní křižovatce a na přilehlých komunikacích byla realizována konstrukční vrstva se štěrkodrtí, provádí se tam pokládka obrubníků a dlažby na prstenci kruhového objezdu. Po pondělním zahájení dopravního omezení začneme budovat polovinu napojení komunikace ve směru od Nové Paky a v dalších několika týdnech tam bude probíhat pokládka mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev. Následovat budou dokončovací práce na krajnicích a montáž svodidel a dopravního značení,“ popsal první etapu zástupce společnosti Porr.

V té druhé bude provoz převeden na okružní křižovatku a začne realizace druhé poloviny napojování stávající komunikace I/16 na tu nově budovanou. To bude výhledově probíhat v průběhu září, omezení tam tedy bude trvat zhruba dva měsíce. Jižní napojování obchvatu na současnou silnici u Kumburského Újezdu je v plánu na jaře příštího roku.

Zatímco stavební inženýři a řidiči čekající na rychlé a pohodlné spojení od Prahy a Hradce Králové směrem do Krkonoš jsou s průběhem prací kopírujících naplánované termíny spokojení, část obyvatel Štikova je sleduje s nelibostí. Patří k nim Josef Šeps, který si před čtvrt stoletím postavil rodinný dům vzdálený zhruba padesát metrů od současného staveniště. Teprve po kolaudaci v roce 2000 zjistil, že trasa obchvatu povede na blízké louce. Když okolo roku 1990 žádal o stavební povolení, úředníci ho ujistili, že povede jinudy.

„Měl vést kolem třídírny odpadů, která je zhruba půl až tři čtvrtě kilometru směrem na Přibyslav. Tudy vést neměl, jinak bych tady nestavěl. Dozvěděl jsem se to, až když byl dům postavený. Jsme s tím samozřejmě od začátku nespokojení. Bude tady hluk a vibrace, cena nemovitostí klesne, takže z toho nemůžeme mít radost. Je tu obrovská prašnost, už jsem si musel nechat vyměnit okna. Dřív tady byla zeleň, teď máme padesát metrů od baráku staveniště,“ líčil před časem bývalý technik v důchodu. Spolu s dalšími lidmi se postavil proti nové variantě trasy, avšak podařilo se docílit jen dílčích změn projektu.

„Dokázali jsme alespoň prosadit, aby tady nevedly původně plánované sjezdy z obchvatu. Nakonec budou jinde. Protihlukové stěny jsou na této straně v plánu. Doufám, že to bude dodrženo. Jinak nám ale nezbývá nic jiného, než se s tím prostě smířit,“ dodal Josef Šeps.

Obchvat se od stávající silnice první třídy číslo 16 směrem od Jičína oddělí u Kumburského Újezdu, povede východně od města v blízkosti Heřmanic a Štikova a končit bude u Vidochova severně od Nové Paky. Součástí bude 16 mostů a přes dvacet protihlukových stěn o celkové délce přes čtyři kilometry.

Mohlo by vás také zajímat: Dobrodruzi vyrazili na čezetách na retro výlet socialistickými vozy, do Gruzie

Dobrodruzi z Trutnova vyrazili na čezetách do Gruzie. | Video: Pavel Cajthaml