Lékař na každé vesnici, zubař v každé větší. Tradice, kterou měli venkovské ordinace, mizí. Lidé za doktory musí dojíždět do větších měst, kde však často marně hledají ošetření.

Radnice se proto poslední venkovské lékaře snaží udržet všemi prostředky. Třeba třítisícová Rtyně v únoru věnovala na nákup dentálního zařízení Evě Jiráskové 200 tisíc korun. Místní zubařka si díky tomu pořídí specializované křeslo za 350 tisíc korun.

„Nechceme, aby na radnici přicházeli lidé se stížnostmi, že přichází o lékaře. Proto jsme jedinou zubní lékařku ve městě podpořili,“ říká starosta Rtyně v Podkrkonoší Zdeněk Špringr. „Stejně chceme spolupracovat i s dětským a dospělým doktorem, které tu máme,“ dodává.

Rtyňská zubní lékařka se ve městě stará o zhruba dva tisíce pacientů. Dříve tu měla kolegyni, po jejíž smrti však pracovní místo zaniklo. Rtyňští radní v minulosti už podpořili i obvodního lékaře. Město nakoupilo za čtvrt milionu přístroj, který mu následně pronajalo. „V podpoře primární lékařské péče chceme pokračovat,“ řekl Zdeněk Špringr.

ZUBAŘI: INFORMUJTE SE

Sami zubaři tvrdí, že ač venkovské ordinace často končí, pacienti v regionu Krkonoš mají péči zajištěnou ve větších městech. Problém je ale prý v platbách pojišťoven. „Lidé z Trutnovska se rozhodně nemusí bát, že by zůstali bez zubního lékaře. Ne všichni kolegové ale dodržují podmínky smluv, které od pojišťoven mají nastavené. Nabírají pouze solventní pacienty, kterým nevadí připlatit si za nadstandardní péči,“ shodují se mnozí ze zubařů.

„Dneska se nechá dělat hezká zubařina. A také ta běžná s lidmi, kteří nemají tisíce korun na lepší, často však úplně zbytečnou, péči a spoléhají se na pojišťovny. Jejich platby bohužel nejsou na odpovídající úrovni. Ani mně se nechce dělat náročný úkon za pár drobných. Když ale praxi pustím, kam ti lidé půjdou?,“ ptá se Zdeněk Hruška, zubní lékař z Vrchlabí a sekretář Oblastní stomatologické komory Trutnov.

Podle zkušených zubních lékařů prý nelze mezi pacienty rozlišovat. „Každý by raději pracoval s vyšším ziskem. Zubní lékař je však povinný nabídnout péči, kterou plně hradí pacientova zdravotní pojišťovna. Když navrhne postup, který je nákladnější, musí s cenou pacienta předem seznámit,“ doplňuje Zdeněk Hruška.

Pacient podle něho musí dostat na výběr. Buď si sám zvolí nadstandardní péči, za kterou si připlatí, nebo zvolí plně hrazenou péči od pojišťovny.

V čekárnách Zdeňka Hrušky teď visí leták. Zubní lékař na něm informuje o možnostech pacientů, které už sám přijmout do evidence z kapacitních důvodů nemůže.

„Pokud vás některý lékař neošetří a nepřevezme do péče, vyžádejte si písemné potvrzení, že ordinace neregistruje nové pacienty. S potvrzením se obraťte na svou zdravotní pojišťovnu. Ta je zodpovědná za zajištění ošetření,“ píše Hruška i se seznamem kolegů, kteří mají volné kapacity.