Nachází se na trati 042 v centru Jablonce nad Jizerou přes silnici I/14. V úseku železnice vedoucí z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou přitom už jezdí jen dva páry vlaků týdně, občas tudy projede ještě nákladní vlak se dřevem. Na přejezdu se podle statistik za posledních dvacet let nestala jediná nehoda.

„Přejezd vnímáme jako vyhazování peněz,“ říká starosta města Miroslav Kubát. Do akce Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 9,75 milionů korun však nemohl příliš mluvit.

Ve městě vyvolal přejezd pozdvižení, když u něj vyrostl přes tři metry vysoký objekt, v kterém se nacházelo technologické zázemí.

Jelikož je přejezd prakticky na náměstí, lidé si stěžovali, že objekt hyzdí vzhled centra. Starosta nakonec vyjednal se železničáři přesun plechové stodoly dál, směrem ke stanici Jablonec nad Jizerou. „Usiloval jsem i o možnost ovládání závor přímo z radnice pro pobavení turistů a školních výletů, ale nebyl jsem vyslyšen,“ dodal starosta.

Město ještě čeká na opravu komunikace, která byla díky stavbě přejezdu poškozena. Při dvacetileté životnosti přejezdu a čtyřech vlacích týdně vychází jedno projetí soupravy na více než dva tisíce korun. Zástupci Správy železniční dopravní cesty však jeho rekonstrukci zdůvodňují nevyhovujícím původním přejezdem, přes který se vlaky musely sunout jen desetikilometrovou rychlostí.

Nyní mohou jet rychleji, ale pouze pár desítek metrů, po kterých následuje nechráněný přejezd přes místní komunikaci, kde musí zase zpomalit. Podle projektu se jízdní doba zkrátí o 3,391 sekundy. Správci železniční dopravní cesty však argumentují tím, že přejezd bez závor v Jablonci nad Jizerou nechat nemohli. Stávající normy podle nich neumožňují, aby silnici I.třídy křižoval jiný přejezd, než se závorami.

Krátce po otevření přejezdu museli železničáři řešit nepříjemnou situaci. Řidič vozidla nerespektoval výstražná světla a na přejezdu uvízl. Strojvedoucí naštěstí stihl včas zabrzdit.

Jan Sůra