Sraz měli fanoušci stroje s dvoutaktním motorem, který získal v minulosti řadu vtipných i hanlivých přezdívek, na břehu Jinolických rybníků. Jak nám potvrdil Jan Kosejk, předseda Trabant klubu Český ráj, přijelo 160 vozů, což je zatím rekord, z toho účastníci z Česka, Polska i Slovenska.

Nadšenci s vyšperkovanými auty v klasické i tuningové úpravě zavítali na jičínské náměstí (náš snímek), na nádvoří zámku Sychrov, kde byla vyhlášena Soutěž krásy. Tu vyhrál jeden z německých hostů s upraveným fialkovým kabrioletem, který zdobily pohádkové bytosti. Stroje absolvovaly závod do vrchu na uzavřené trati s rychlostní zkouškou, orientační jízdu zručnosti aj.

„Jsem v trabantu doslova odkojený. Vlastnil ho můj dědeček, pak rodiče a i já mu zůstávám věrný,“ řekl Deníku hlavní pořadatel Jan Kosejk.

Trabant byl velmi populární díky svému jednoduchému ovládání a plastové karoserii, která nepodléhala korozi. Dal se i snadno opravit. V Německu se jich vyrobily od roku 1958 do roku 1991 více než tři miliony. Dnes jich v Česku vlastní nadšenci asi 20 tisíc, před pěti lety jich bylo zhruba o 15 tisíc víc.
„Hodně trabantů šlo zbytečně do šrotu kvůli ekologické dani. Kdo nemá veteránskou značku, musí platit deset tisíc za převod. Trabanta už moc nepotkáte, většinou stojí v garáži a vyjíždějí jen na srazy,“ řekl Kosejk.

Upozornil nás, že jde o celkem drahého koníčka. Úpravy vozů včetně shánění dílů v Německu vyjdou na sta tisíce korun.

Iva Kovářová, ČTK