Samotnému otevření a zprovoznění obchvatu předcházela před nedávnem i zátěžová zkouška. Na mostní estakádu, která je dlouhá 450 metrů a v patnáctimetrové výšce se klene nad údolím Labe, najely kamiony plné kamení a stavaři měřili průhyb konstrukce. Celkem je most složený z 13 polí. Deformace se měřila na třech vybraných polích.

Přibližně třetinu nového obchvatu si už v sobotu 24. srpna prohlédly tisíce lidí. "Den otevřených dveří" nabídl příležitost projet se zde na kole, koloběžce či kolečkových bruslích dříve, než na silnici vjedou automobily. Za nádherného počasí a zhruba dva týdny před plným zprovozněním pozvalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) všechny zájemce z Jaroměře a okolí, aby se podívali, co se zde budovalo.

A zájem veřejnosti byl obrovský. Příchozí si mohli projít část obchvatu, kde byly ukázky silniční a stavební techniky, zábavná zóna zhotovitele stavby, nechyběl fotokoutek, fronty se tvořily hlavně u občerstvení a děti si užívaly soutěže a další aktivity.

Silnici dlouhou šest a půl kilometru a širokou jedenáct a půl metru postavila firma Metrostav Infrastructure za zhruba 688 milionu bez DPH. Trasa odbočuje z okružní křižovatky vybudované v rámci stavby dálnice D11 u Hořenic a na konci úseku se napojuje na již vybudovaný obchvat České Skalice.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chtělo původně začít stavět výrazně dříve, ale došlo ke zpoždění kvůli průtahům se stavebním povolením a výkupem pozemků. Na cestě na polskou hranici chce ŘSD ještě letos zahájit stavbu obchvatu Náchoda. Podle našich informací by se tak mohlo stát letos v listopadu.

Mohlo by vás zajímat: Do Vrchovin se vrátil plný provoz. Řidiči už zase krouží po okružní křižovatce

Okružní křižovatka ve Vrchovinách po rekonstrukci. | Video: Deník/ Regina Hellová