Na trať vyjely speciální vlaky, ten dopolední táhl sedm vagonů a sotva stačil zájmu výletníků, odpoledne už stačily jen čtyři. Chladné počasí řadu lidí od výletu do hor odradilo. Speciální vlaky jsou nejdelší, které je možné na regionálních tratích v Libereckém kraji potkat, řekl ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

Kulturní památka

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje. Ta pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je totiž nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. „Pro letošní sezonu se nám podařilo do Tanvaldu získat historickou motorovou lokomotivu z roku 1960 a domlouváme i parní lokomotivu s celou soupravou," řekl Prokeš.

Historii zubačky přibližuje i muzeum, které vybudovala parta nadšenců z železniční společnosti v nevyužívaných prostorách kořenovského nádraží. I to dnes zahájilo novou sezonu. „Otevřené zůstane do 28. září," doplnil Prokeš. Asi nejcennějším exponátem muzea je kus kolejí s ozubnicí a ozubeným kolem z lokomotivy. Z části nevyužívané trati ho dovolila vyříznout Správa železniční dopravní cesty. Na trati je totiž ozubnice v místech, kde ji lidé nemohou vidět. V muzeu je také historický stožár elektrického vedení, který připomíná, že trať do Polska byla v první polovině minulého století elektrifikovaná.

Oslavy za měsíc

Trať z Tanvaldu přes Harrachov do polské Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě.

Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená, vlaky na ni znovu vyjely až loni. V rámci oslav 110 let zubačky, které se uskuteční od 6. do 8. července, vyjede na trať i parní lokomotiva a historické soupravy by měly jezdit až do Polska. „Program oslav připravujeme ve spolupráci s polskou stranou, zatímco v programu už máme jasno, tak cesta vlaku do Polska ještě zdaleka tak jistá není," dodal ředitel Železniční společnosti Petr Prokeš.