Představilo se tam 13 firem z Česka, které se zaměřují na výrobu podle tradičních receptur a bez chemických přísad.Velký úspěch měly především naše krajové produkty – pardubický perník a hořické trubičky.Exhibici asi 400 vystavovatelů letos sledovalo 65 000 návštěvníků.

Účast pro některé regionální producenty je však nákladná. „Pokud to má být prezentace českých regionálních výrobků, pak by tam měla být větší podpora od státu,“ míní výrobce perníků Pavel Janoš.

„Náš perník má stoletou tradici. Vyrábíme ho podle staré technologie. Těsto necháváme zrát několik měsíců, aby se rozložilo koření a veškeré ingredience v těstě. To běžně výrobci nedělají. Těsto míchají ráno a odpoledne pečou,“ vysvětlil přednosti.

Mezi originálními českými produkty, při jejichž výrobě se dbá na vysokou kvalitu, byly také kozí sýry, jogurty nebo zmrzlina. Českou produkci představovaly také uzenářské výrobky, vejce v biokvalitě, chlazené rostlinné potraviny, vína moravské provenience nebo piva z malých pivovarů.

„Vyzkoušeli jsme si, jak naše produkty uspějí na německém trhu. Zajímalo nás, zda se lidé pro naše výrobky vrátí. Mnozí návštěvníci chtěli naše koláčky, chléb a pečivo,“ řekl Zdeněk Štefan, který se na veletrhu již podruhé představil s pekařskou produkcí. Uvedl zároveň, že spíše než o získání obchodních příležitosti šlo o zjištění poptávky zákazníků.

Slow Food je protiváhou průmyslového stravování. Podporuje regionální producenty a potraviny s přesahem do gastronomie. Německé zákazníky, na rozdíl od českých ale více zajímá, jak a ze kterých surovin se produkty vyrábějí.

Filozofie „slow food“ představuje vědomou volbu stravy a svědomitou přípravu. Hnutí Slow Food vzniklo v roce 1986, v Česku působí od roku 2000. Podle jeho protagonistů jde o pečlivou volbu stravy a svědomitou přípravu. Tento trend prezentují slova: dobrý, čistý a fér.

(čtk, kim)