Platit v automatu je možné i kartou, lze si v něm zakoupit i sezonní lístek za 1000 korun. Připravuje se na to i Andrea Maturová z Čelákovic, která jezdí do Vrchlabí ke známým v zimě takřka každý víkend a běžkařské tratě s oblibou využívá.

„Jsem ráda, že ve Vrchlabí takový areál existuje. Můžeme tam vyrazit bez ohledu na čas i večer, jsem tady hrozně spokojená. Tak prostě budeme kupovat známky a parkovné,“ reagovala smířlivě na novinku, když se byla v sobotu podívat v areálu. Ten je v sezoně otevřený denně až do 20 hodin. Až dosud měli lidé parkování zadarmo. Dobrovolně mohli přispívat na údržbu tratí zakoupením speciálních známek v hodnotě od 50 do 500 Kč. Tak to dělala i Andrea Maturová. Zavedení placeného parkování má přinést důležitý zdroj financování pro údržbu uměle zasněžovaných tratí, která stojí 2 miliony korun na sezonu.

„Pokud budou peníze za parkování sloužit na pokrytí nákladů na údržbu tratí, tak se to dá pochopit,“ dodala pravidelná návštěvnice z Čelákovic. „Nejsou to úplně symbolické ceny, 95 korun na tři hodiny mi přijde dost, i když dává smysl, že to jde na údržbu tratí,“ namítl Michal Bočánek z Jablonce nad Nisou. Parkování v Bedřichově v Jizerských horách na běžkařské Jizerské magistrále stojí od pondělí do pátku 120 Kč na 3 hodiny, 180 Kč v rozpětí 3 až 8 hodin, o víkendu 100 Kč na 1 hodinu, 200 Kč na 3 hodiny a 250 Kč od 3 do 8 hodin.

Ve Vrchlabí je sazba 95 Kč za každé započaté tři hodiny pro osobní auto, 250 Kč za mikrobus a 1000 Kč za autobus. Sezonní lístek do 31. března se dá pořídit za 1000 Kč. Parkovací lístky vydává automat, otevřená bude i pokladna.

Svérázně vyřešil situaci se zavedením parkovného jeden z místních vyznavačů bílé stopy. V sobotu si běžky přivezl na kole, které nechal stát u brány fotbalového stadionu a vyrazil na okolní zasněžené cesty. „Mám hluboko do kapsy, proto musím na kole, nic jiného mi nezbývá,“ pokrčil rameny. „Cena za parkování je šílená, mělo by to být za pakatel. Je to moc. Záleží na finanční situaci lidí, kdo si tady bude moct dovolit parkovat a kdo radši přijde pěšky,“

poznamenal muž seniorského věku, který nechtěl sdělit svoje jméno, místo toho uvedl přezdívku PL9.

Zavedení poplatku bylo nutností

„Poplatek za parkování není v žádném případě namířen proti místním obyvatelům Vrchlabí. Právě naopak. Pro ty, kteří můžou přijít pěšky, zůstává vstup zdarma - i když s doporučeným nákupem známky online nebo u kasy,“ zdůraznili provozovatelé běžeckého areálu z oddílu TJ SVS Krkonoše Vrchlabí, kteří věří, že se jim podaří s podporou veřejnosti udržet toto úžasné sportovní místo. Povedlo se jim otevřít užší spolupráci se Svazem lyžařů ČR, který by se měl letos poprvé podílet na provozu.

V areálu se budou prodávat parkovací karty také na pokladně, které řidiči umístí v autě za okno. Vozit děti na trénink na otočku bude zdarma. Kontrolovat zaplacení parkovného budou provozovatelé, přestupky bude řešit Městská policie Vrchlabí.

Oddíl se stará o běžecké tratě i na dalších místech, upravené jsou v tuto dobu už 3 km na Kněžicích. „Provoz tratí je dost drahý, po zdražení elektřiny ještě dražší. Uplynulá sezona se přežila jen díky tomu, že u nás byla olympiáda dětí a mládeže a na přípravách se podílel kraj. Zavedení parkovného se jevilo jako nejsnadnější řešení. Platí se za něj na řadě jiných míst,“ upozornil Roman Charvát z TJ SVS Krkonoše Vrchlabí. „Děláme, co umíme, aby se mohlo lyžovat, a udrželi standard, na který jsou všichni zvyklí, a který je hodně vysoký,“ řekl Roman Charvát.

Provoz nebyl zadarmo

Starosta Vrchlabí Jan Sobotka poukázal na fakt, že provoz a údržba běžeckých tratí nikdy nebyly zadarmo. „Byla potřeba vyrábět umělý sníh, rolbovat, svítit a tak dále. Město Vrchlabí považovalo a stále považuje zdejší areál za místo volnočasového vyžití pro své obyvatele, a proto se vždy z velké části podílelo i na jeho nákladech. V posledních dvou letech však výše těchto nákladů začala prudce růst a celý projekt se dostal do fáze, kdy již není ufinancovatelný pouze z prostředků města či sponzorských darů. Hledali jsme proto řešení, jak zajistit jeho udržitelnost,“ vysvětlil.

„Ze zvažovaných variant jsme se rozhodli pro zpoplatnění parkování. V této věci ale nejsme žádní průkopníci. Za parkování u areálů se platí již na řadě míst a je zřejmé, že z takového řešení se stává trend. Pro rozhodnutí zpoplatnit parkování hovořil i fakt, že nelze vybírat peníze za užívání běžeckých tratí,“ dodal Jan Sobotka.

Parkování v areálu Vejsplachy se bude týkat maminek Renaty a Rózy, které vozí děti na fotbalové tréninky. „Chápeme, že přes zimu se tady bude platit za parkování, ať se na tom podílejí ti, co sem chodí na běžky. A těch je hodně. My sem přes léto jezdíme denně pro děti na trénink, tak snad nebudeme muset platit. Podpora běžeckých tratí je správná, jejich údržba stojí spoustu peněz. Placené parkování ve Vejsplachách je správné, spíš by se něco mělo dělat s parkováním ve městě, kde pořádně nemáte kde zaparkovat,“ shodly se Renata a Róza.

„Chtělo by to možná menší sazbu než 95 Kč. Může to dopadnout tak, že lidé budou parkovat všude možně, jen aby se vyhnuli parkování,“ podotkl Pavel z Prahy, který přijel na víkend do Krkonoš na skialpy a běžky.