Peníze na dokumentaci obdržela škola od Nadace Partnerství z programu Na zelenou – Bezpečná cesta do školy, a to na základě podaného projektu učitelů Šárky Kodymové, Libora Stuchlíka a 16 školáků.

Žáci nejdříve zakreslili do připravených mapek svou obvyklou cestu do školy a vyznačili místa, která považují za nebezpečná. Vytvořili také souhrnnou mapu, zpracovali anketu. Materiály pak byly podkladem pro studii, která se zaměřila na pět nebezpečných lokalit v městyse.

Podle závažnosti problémů navrhl Vladislav Rozsypal tři varianty řešení, nakonec se přiklonil k vybudování společného pásu pro provoz cyklistů a chodců o šířce 2 metry podél silnice III/28420 z Bělé u Pecky, který by se měl napojit na vozovku ve spodní části Pecky. V další fázi navrhuje v zatáčkách nad náměstím vybudovat po levé straně komunikace chodník široký 1,5 m, který doporučuje osadit betonovými svodidly Cityblock a snížit zde rychlost na 40, případně 30 km/h. Před vjezdem do náměstí je počítáno s vybudováním nasvíceného místa pro přecházení.

Vjezdy do náměstí by se měly zúžit na šířku 3,5 m a 4,5 m, ve vzniklém prostoru zamýšlí vybudovat nebo rozšířit chodníky. Na křižovatce u obecního úřadu navrhuje nové místo pro přecházení s pojízdným oblým ostrůvkem. Prostor mezi úřadem a smíšeným obchodem bude zřejmě vydlážděn, vzniknout by zde mohla i parkovací místa. U přechodu pro chodce u základní školy navrhuje prodloužit chodník a upravit přechod na široký integrovaný práh s přechodem pro chodce, nasvětlený speciálním světlem bílé barvy. Návrhy byly konzultovány s policií a Správou a údržbou silnic.

Na tahu je nyní radnice, která bude záměr realizovat. Prvním krokem bude zadání zpracování projektu architektu Novotnému. Starostka Hana Štěrbová upozorňuje: „Protože projekt bude finančně náročný, rozdělíme jej do několika etap. V té první bude vybudována část stezky od zástavby u bývalé Tiby k transformátoru a směrem ke škole. Dokumentaci chceme mít na stole do konce roku, do března pak budeme žádat Státní fond dopravní infrastruktury o podporu. Budování by nemělo být velkým problémem.“

Bára Purmová z osmého ročníku nám potvrdila, že současná cesta podél silnice do školy je nebezpečná a že ji už několikrát ohrozila projíždějící auta. „Myslím si, že stezka bude dobrá, a budu ji využívat.“

ZÁVĚRY

V rámci této studie byly zhodnoceny připomínky a stížnosti rodičů a žáků základní školy v obci Pecka. Připomínky byly porovnány se statistikou dopravní nehodovosti, intenzitou dopravního proudu a prohlídkou celé oblasti. Lze konstatovat, že v řešeném území byla popsána celá řada závad z hlediska bezpečnosti provozu, a to s váhou na nejvíce zranitelné účastníky – chodce. Tato studie je ideovým námětem, jak lze problematická místa z hlediska bezpečnosti provozu řešit.

Výsledkem studie jsou doporučení k úpravám, které se jeví jako nejdůležitější a které by měly přispět ke zvýšení bezpečnosti chodců (žáků při cestě do školy nebo obyvatel obce).
1. V rámci studie byly zhodnoceny podklady od respondentů (závěry anketního šetření), celkem se podařilo získat 58 anketních lístků z 74 rozdaných.
2. Respondenty popsané problémy byly prověřeny osobní prohlídkou a doplněny o pohled dopravního inženýra. Celkem bylo prověřováno 9 lokalit.
3. Celková dopravní situace v okolí školy z hlediska bezpečnosti provozu není nikterak kritická, nehodovost v oblasti není zásadním problémem (za poslední 3 roky došlou pouze k jedné nehodě hlášené Policií ČR), přesto se zde najdou nebezpečné lokality, které si zaslouží řešit.
4. Podle závažnosti problémů navrhujeme tyto úpravy:
• úsek silnice III/28420 Pecka – Bělá u Pecky: na úseku navrhujeme vybudovat podél silnice III/28420 z Bělé u Pecky společný pás pro provoz cyklistů a chodců šířky 2,0m, kterou dále navrhuje napojit na místní komunikaci ve spodní části Pecky a stezku vést mimo silnici III/28420.
Ve variantě 2 navrhujeme na úseku silnice III/28420 vybudovat od Hostince pod hradem levostranný chodník šířky 2m podél komunikace až do sousední obce Bělá u Pecky.
Ve variantě 3 navrhujeme vybudovat levostranný chodník na silnici III/28420 ke křižovatce s komunikací na Borovnici (III/28443) a dále plánovanou cyklostezku do Bělé u Pecky vybudovat jako stezku se smíšeným provozem cyklistů a chodců.
• „zatáčky“ nad náměstím: v zatáčkách nad náměstím navrhujeme vybudovat po levé straně komunikace chodník šířky 1,5m, který doporučujeme osadit betonovými svodidly Cityblock. Dále navrhujeme snížit rychlost na 40, případně 30 km/h. Před vjezdem do náměstí vybudovat místo pro přecházení, které navrhujeme nasvětlit.
• vjezdy do náměstí: navrhujeme vjezdy zúžit na šířku 3,5m a 4,5m, ve vzniklém prostoru navrhujeme vybudovat nebo rozšířit chodníky.
• křižovatka u úřadu: navrhujeme zmenšit plochu křižovatky vybudováním plochy před budovou obecního úřadu. Vybudovat místo pro přecházení s pojízdným oblým ostrůvkem. Prostor mezi úřadem a smíšeným obchodem navrhujeme vydláždit dlažbou, ve vzniklém prostoru doporučujeme vytvořit parkovací místa.
• přechod u ZŠ: K přechodu pro chodce navrhujeme prodloužit chodník, a upravit přechod na široký integrovaný práh s přechodem pro chodce, který navrhujeme nasvětlit speciálním světlem bílé barvy.

Tato studie slouží jako podklad pro obec, ve kterém jsou náměty na řešení kritických míst a názor jak tyto problémy řešit. Detaily jednotlivých opatření musí být řešeny v rámci dalších stupňů projektové dokumentace.