„Byl jsem z nápadu na drezíny jezdící po kolejích v Žacléři od začátku nadšený. Bohužel časem převážily obavy z možného průšvihu. Drezínu jsme na trati vyzkoušeli, ale zjistili jsme, že opravdu není možné, aby tam na nich jezdili turisté. Je to příliš velké riziko. Mohl by se stát úraz, pokud by to někdo neubrzdil,“ vysvětlil Martin Dvořák.

Martin Dvořák (vpravo) vlastní železniční trať Královec - Žacléř a nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích.
Zlínský majitel vlakového nádraží v Žacléři: Byl to dobrý obchod. Nelitujeme

Pro město to znamená zklamání. Drezíny mohly přinést výraznou vzpruhu pro turistický ruch. „Netěší nás to, šlapací drezíny měly potenciál stát se trvalejším turistickým tahákem, který je v regionu výjimečný. Záměr vzbudil velké očekávání, lidé se těšili,“ litoval starosta Žacléře Aleš Vaníček, že plán ztroskotal.

Společnost TMŽ odkoupila pětikilometrovou železniční trať Královec - Žacléř a nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích od Správy železnic za 2,4 milionu korun, když v prosinci 2021 vyhrála výběrové řízení v konkurenci dalších tří zájemců. Teprve loni na jaře došlo k převodu nemovitostí a železniční trati ze státu na soukromou firmu. Kupující se musel zaručit, že udrží provozuschopnost dráhy minimálně dalších pět let, a doložit bankovní záruku 6,3 milionu korun. Vlaky pravidelné dopravy nejezdí do Žacléře od roku 2009.

Takové šlapací drezíny by měly jezdit od příštího roku po žacléřské železniční trati.
Nádraží v Žacléři vzkřísí v létě i zimě drezíny, majitel tam chce obytné vozy

Majiteli dráhy se alespoň podařilo zajistit místo šlapacích drezín náhradní řešení. Domluvil se na spolupráci se spolkem Kolej-klub působícím v bývalém lokomotivním depu v Turnově, který vypraví do Žacléře zvláštní vlaky při několika akcích v roce. Poprvé mají vyjet 1. května, další pak tři tradičním jarmarku 5. července. Spolek má zájem využívat trať dlouhodobě. „Pohráváme si i s myšlenkou provozovat v Žacléři motorové drezíny, které by mohly být velmi zajímavou náhradou za šlapací drezíny,“ prozradil místopředseda spolku Hynek Posselt.

„Bohužel, z bezpečnostních důvodů musel pan Dvořák zrušit záměr provozovat na trati šlapací drezíny. Proto oslovil ke spolupráci náš spolek, abychom společně pro trať našli jiné, stejně zajímavé využití,“ objasnil Posselt. „Ano, je to tak. Domluvili jsme se, že budeme spolupráci co nejvíce rozšiřovat. Spolku jsem ponechal užívání tratě bezplatně. Mám zájem, aby se na trati co nejvíc jezdilo. Bude přínos, že se tam bude něco dít,“ potvrdil Dvořák.

Spolek Kolej-klub chce nejdříve zvýšit na trati do Žacléře frekvenci zvláštních vlaků. V letošním roce plánuje vypravit vlaky 1. května s možností návštěvy místního Hornického skanzenu, 5. července při tradičním jarmarku v Žacléři, 28. října u příležitosti konání tradičního výstupu na těžní věž a 30. listopadu zvažuje vypravit mikulášské vlaky s lokomotivou T 334.0866.

Vlakové nádraží v Žacléři získá firma TMŽ z pražských Vinohrad.
Šlapací drezíny na žacléřské trati. Správa železnic ji prodá pražské firmě TMŽ

„Vše ale záleží na tom, zda se povede zajistit dostatek finančních prostředků. V dalších letech bychom pak podle možností a zájmu mohli frekvenci těchto příležitostných vlaků zvyšovat. Pohráváme si i s myšlenkou provozovat zde drezíny motorové, které by mohly být velmi zajímavou náhradou za šlapací drezíny. Trať je podle mého názoru turisticky velmi atraktivní a umím si představit sezónní víkendové spoje v kombinaci s provozem motorové drezíny. Nerad bych ale něco sliboval, vše je otázkou dalších jednání a hlavně financí,“ upozornil Hynek Posselt.

Trať mezi Žacléřem a Královcem je podle něj zajímavá především polohou a okolní krajinou. „I když pravidelná doprava zde smysl nemá, turistický potenciál trať, která leží v podhůří Krkonoš, určitě má. Je jen otázkou dalších jednání, jak tento potenciál využijeme,“ uvedl místopředseda spolku.

Spolek Kolej-klub působí v bývalém lokomotivním depu v Turnově, kde se kromě oprav a provozu historických kolejových vozidel věnuje i budování železniční expozice. Provozuje motorový vůz M 152.0604 z roku 1983 a motorovou lokomotivu T 334.0866 z roku 1969. Momentálně probíhá generální oprava motorové lokomotivy T 212.0026 z roku 1968 a přívěsného vozu řady Blm k M 152.0604. Pro veřejnost organizuje každý rok mnoho akcí, mezi které patří pravidelné červnové a prosincové otevírání turnovské expozice, turistické vlaky do Lomnice nad Popelkou nebo zvláštní vlak na mělnické a litoměřické vinobraní.

Železniční stanice v Lamperticích je součástí regionální dráhy, kterou chce Správa železnic prodat.
Podívejte se, v jakém stavu jsou nádražní budovy, které prodává Správa železnic

Turnovský spolek trať do Žacléře zná, z Turnova tam již několikrát zvláštní vlaky vypravil. „Většinou byl naším cílem Hornický skanzen, kde pro nás vždy velmi ochotně připravili exkurzi i mimo jejich sezónu. Tyto výlety měly vždy velký úspěch, v letošní sezóně ho plánujeme uspořádat 1. května,“ dodal Hynek Posselt.

Společnost TMŽ získala od Správy železnic současně s dráhou také nádražní budovy v Lamperticích a Žacléři. Ani v tomto případě se zatím nic neděje. Na pozemku vedle nádraží v Žacléři plánovala společnost vybudovat parkoviště a zázemí pro stání obytných vozů a karavanů označované jako stellplatz.

Společnost TMŽ se sídlem v Praze získala pětikilometrovou železniční trať Královec - Žacléř a nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích od Správy železnic za 2,4 milionu korun. Správa železnic trať prodala kvůli tomu, že ji nikdo nevyužíval. Ačkoliv Dvořákova firma byla vybrána ve veřejné soutěži v konkurenci dalších tří zájemců už v prosinci 2021, teprve loni na jaře došlo k zápisu změn v katastru nemovitostí a železniční trať se tak stala definitivně soukromým majetkem. Proces odkoupení dráhy jako státního majetku musela schvalovat v roce 2022 vláda. Firma TMŽ už odkoupila v roce 2019 od Správy železnic opuštěnou trať Čejč - Uhřice na Hodonínsku za 2,8 milionu korun. Trať Královec - Žacléř vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.