Infostánek o R35

Na pardubické třídě Míru bude v pátek 19. února otevřeno infocentrum týkající se výstavby rychlostní silnice R35 z Liberce na Moravu. Na včerejší konferenci to uvedl vládní zmocněnec pro stavbu dálnice Ivo Toman. V infocentru by měla být k dostání veškerá dokumentace stavby, mapy a plány.

Letos v létě ŘSD začne stavět jen estakádu přes Labe, kterou dokončí třetí patro vloni zprovozněné dálniční křižovatky v Opatovicích nad Labem. Nedostanete se tudy ale nikam. Dálnice bude končit v poli za řekou, stejně jako dálnice D11 před polem odbojné farmářky Ludmily Havránkové.

Na dostavbu dalších 26 kilometrů R35 aspoň na státovku u Vysokého Mýta, díky které by se Hradci Králové ulevilo od tranzitu, si budeme muset počkat ještě několik let. Nejsou peníze. Ani evropské, natož české.

Na letošek ještě silničáři peníze mají, a to 30 milionů korun. Padnou na přípravu územního rozhodnutí pro oba stavební úseky Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov. „Příští rok ale budeme potřebovat peníze na výkup pozemků. Pokud stát neuvolní peníze, pak je stavba ohrožená,“ řekl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Celkem má těchto 26 kilometrů stát 12 miliard. To není moc, zhruba 460 milionů na kilometr. Ovšem pozor: příznivým terénem, jen s několika mosty.

Kilometrová estakáda nad opatovickou křižovatkou a Labem, která tomuto úseku předchází, přitom vyjde na 1,4 miliardy. Pikantní je přitom skutečnost, že za stejné peníze byla postavena celá opatovická křižovatka i s tříkilometrovou dálniční spojkou k D11 a čtyřkilometrovým čtyřpruhem na Hradec a Pardubice.

Jenže jak opatovickou křižovatku, tak plánovanou estakádu zaplatí fondy EU. Zbytek R35 kvůli osmiletým průtahům s určením definitivní trasy dálnice už ne. Bruselské zdroje vyschly.

A to na trase zbývají další tři kritická místa. Za prvé: kudy vést silnici okolo Litomyšle, kde narychlo změněnou trasu u soudu úspěšně napadl soukromý zemědělec Jan Vaňous, přes jehož pozemky měla vést. Za druhé: v územním plánu neexistují přivaděče k Ústí nad Orlicí a České Třebové, což je další zádrhel. A konečně za třetí: spory o místo napojení R43 do Brna.