Podle odborníků patří český pavilon mezi pět nejlepších. Přispěla k tomu i továrna Juta, která pro naše zastoupení na veletrhu vyrobila umělý trávník, po kterém návštěvníci chodí. Jedná se o velký úspěch, protože zvítězila v silné konkurenci zahraničních firem.

„Již více než před rokem jsme byli osloveni Josefem Francem z architektonické kanceláře SIAL, že v českém pavilonu bude podle jejich návrhu jako součást expozice na podlaze umělý trávník a zda bychom byli schopni ho dodat. V té době již měl k dispozici dva konkurenční trávníky renomovaných francouzských a německých výrobců. Byla to pro nás úžasná výzva a motivace, proto jsme ihned zahájili přípravu nové konstrukce, schopné technicky i esteticky splnit podmínky aplikace,“ vysvětlil Libor Laš, ředitel továrny Juta na trávník v Žirči. Další variantou byla dodávka „trávy“ čínským výrobcem.

Mezi nejdůležitější požadavky patřila snížená hořlavost, protože pavilon je dřevostavba a vysoká mechanická odolnost. Pavilonem projde denně až třicet tisíc návštěvníků. „Byla navržena varianta na bázi monofilů s kombinací dvou zelených odstínů, kde jsme tak jako oba další předkladatelé počítali s použitím zásypu křemičitým pískem v trávníku, jak je běžné zejména pro zátěžové sportovní trávníky,“ přiblížil parametry Libor Laš.

Tady se ale objevil zásadní problém. Firma Film Dekor, která český pavilon v Šanghaji realizovala, zamítnuta variantu, že se do trávníku nasypou tuny písku. „Museli jsme začít s vývojem trávníku znovu od nuly. To jsme již věděli, že s největší pravděpodobností budeme dodavateli právě my. Začal závod s časem, vybrali jsme variantu plně texturovaných vláken v nízkém provedení, protože vlákna se nemohou sešlapat. Několik konstrukcí jsme podrobili testování na zkušebních přístrojích používaných na testování fotbalových trávníků,“ doplnil Laš. I díky těmto testům byla vybrána konstrukce s obchodním názvem Step.

Po ní teď chodí návštěvníci Expa. „Samozřejmě je také součástí naší nabídky umělých trávníků,“ dodal Laš.