Zatímco Náchod, Nová Paka nebo Úlibice na Jičínsku marně volají po městských obchvatech, lidé na Trutnovsku se upínají k výstavbě dálnice. Má ulevit dopravě nejen na rozbitých cestách nižších tříd, ale i provozu v městech a obcích.
„Pro region je připravovaná dálnice významnou stavbou. Je šancí na rozvoj a propojení s okolním světem. Přinese nám pohodlné propojení na západ, ale i cestu na východ. Právě tam jsou atraktivní trhy, které se budou rozvíjet, a které pro místní firmy budou dostupnější,“ myslí si starosta Trutnova a poslanec Ivan Adamec.
Budování dálniční sítě v České republice ale obecně brzdí papírování. Na trase D11 letos silničáři s velkou pompou otevírali pouhé tři kilometry, které dálnici definitivně dovedly do krajského města.
Trutnovsko má ve směru od Jaroměře na Královec protkat 40 kilometrů dálničních cest. Jejich součástí jsou vysoké a dlouhé mosty, ale i tunely.
Podle nejnovějších a nejoptimističtějších odhadů by do Trutnova měla dálnice od Hradce Králové i od polské strany dorazit v letech 2023 a 2024.
K reálným termínům dostavby se ve Dvoře Králové, po jednání se svým polským protějškem, v červenci vyjádřil i ministr dopravy Dan Ťok. V roce 2023 by měli na hranici dovézt dálnici Poláci, přáním Ťoka byl tehdy maximálně tříletý skluz.
Ke kompletnímu dokončení dálnice D11 od Hradce Králové k hranicím zbývá dostavět celkem 65 kilometrů v úsecích Smiřice, Jaroměř a Trutnov. Zatímco u krajského města probíhá archeologický průzkum, ostatní části čekají na vyřízení papírových podkladů. Dokončení dálnice má stát 35 miliard korun.
Zbývající úseky dálnice D11
Hradec Králové - Smiřice
15,460 km
Zprovoznění: 2021
Náklady: 4,874 mld. korun
Smiřice - Jaroměř
7,390 km
Zprovoznění: 2021
Náklady: 2,413 mld korun
Jaroměř - Trutnov
19,630 km
Zprovoznění: 2024
Náklady: 11,622 mld korun
Trutnov - státní hranice
21,280 km
Zprovoznění: 2023
Náklady: 14,421 mld. korun
* předpokládané termíny a ceny