Ti ve většině případů dostatečně neznají zákony, nekalým praktikám firem naletí a zakoupí si výrobky za mnohonásobně vyšší cenu, než stojí v běžných obchodech.

„Začali se na nás obracet převážně starší lidé, kteří se zúčastnili předváděcích akcí různých společností, jejich někteří pracovníci se při prezentacích chovají velmi agresivně,“ napsala do své zprávy Česká obchodní inspekce (ČOI).

Inspektoři se proto vrhli na kontroly těchto akcí a výsledek byl více než zajímavý. Z devadesáti provedených kontrol zjistila inspekce nedostatky ve 48 případech.

Spotřebitelům firmy často nabízely neexistující výhody, slevy či výhry, a v některých případech na ně byl vyvíjen psychologický nátlak směřující k uzavření kupní smlouvy.

Obchodní zástupci například položí před zákazníky smlouvy o nákupu zboží a namlouvají jim, že podepisují pouze přijetí dárků nebo výher. Starší lidé si smlouvy nepřečtou a nechtěně si objednají zboží za tisíce korun.

Česká obchodní inspekce v Liberci před nedávnem udělila pokutu 200 000 korun firmě, která se při předváděcích prodejních akcích takto provinila opakovaně.

„Zákazníky klamala a nabízela jim něco, co nebyla pravda. Pokuta už je pravomocná. Další firmu jsme potrestali pokutou půl milionu korun, zatím se však řeší její odvolání,“ informovala zástupkyně ředitele ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj Marcela Kohoutková.

Mnoho starších lidí má z podobným jednáním na reklamních akcích své neblahé zkušenosti. „Občas na nějakou prodejní akci s manželkou jedeme. I když si dopředu říkáme, že nic nekoupíme, tak stejně občas podlehneme té psychóze. Prodejci totiž dokážou s davem výborně manipulovat, takže vás dokážou přesvědčit o tom, že bez jejich výrobku nemůžete být. Koupili jsme třeba ruční vysavač za 10 tisíc, ale ten se brzy porouchal. Naštěstí mi firma uznala reklamaci, takže jsme dostali peníze zpátky,“ řekl starší muž z Liberce, který si přál zůstat v anonymitě.

Podle libereckého psychologa Vladimíra Píšy jsou praktiky firem velmi propracované. „Jedou podle předem profesionálně zpracovaných manuálů. Působí důvěryhodně a přívětivě a v tom je ta zrada, protože od jistého okamžiku se přívětivost mění v manipulaci,“ vysvětlil Píša.

Smlouvy jsou podle něj psané tak, aby byly pro člověka dlouhé a nesrozumitelné. „To důležité je schované někde vzadu. Pak už stačí nějaký časový nátlak ve stylu podepište nebo přijdete o slevu a člověk vlastně pod tlakem podepíše,“ dodal psycholog. Samostatnou kapitolou jsou reklamní akce, kdy firma zákazníky vyveze na výlet, který je zdarma. „Odtamtud vlastně není kam utéct,“ uzavřel Vladimír Píša.